Forskaren Sofia Ulver Fotograf: Claudio Bresciani / Scanpix

"Att äga en dyr väska ger dig inga fördelar idag"

En forskare från Lund hävdar att den som jagar status genom prylinköp måste tänka till. Tidsandan håller på att förändras och idag är det helt nya värden som ger allra högst status.

I en intervju med Dagens Industri berättar forskaren och författaren Sofia Ulver att bratskulturens tid är ute och att företagen nu måste möta hipsterns krav för att hänga med. Klimat- och finanskriser efter millennieskiftet har gjort att nya värden hamnar i fokus. Enligt forskaren är en hållbar konsumtion som drivs av värdena autencitet, nygrönhet och delande den viktigaste statusmarkören idag.

MISSA INTE: "Sverige håller bäst" 

"Statussymbolen blir hur väl du lyckas signalera och kommunicera att du lever efter dessa värden. Och det gör du just genom din konsumtion", säger Ulver som är doktor vid Ekonomihögskolan i Lund.

Det går alltså fortfarande att köpa till sig status men det är svårare idag än det var förr. Lundaforskaren menar att ohållbar konsumtion kommer att stigmatiseras lika snabbt som rökningen gjorde. Storskalig industri kommer att få lämna plats för hantverksprodukter som den ansvarstagande tillverkaren har lagt sin själ i.

MISSA INTE: "Solceller istället för markiser" 

Ju svårare en vara är att få tag i desto högre status ger den. Därför kommer kända lyxmärken i framtiden få ge vika för "mer autentiska, mer sällsynta produkter".

LÄS MER: "Där ett sms är skillnaden mellan liv och död"

Men i världens tillväxtekonomier förutspår hon att att västerländska varumärken kommer ha kvar sin lockelsekraft och att den klassiska materiella statusjakten kommer dröja sig kvar längre.

Hennes råd till företag som inte vill tappa fotfästet i den nya statuskulturen är att ha ett annat syfte än att bara sälja varor. "Bilda er, intressera er för andra värden än bara pengar."

 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium