Fotograf: Claudio Bresciani / Scanpix

Rekordmånga vill handla ansvarsfullt

Företags engagemang för CSR-frågor blir allt viktigare i kundens ögon, som även vill att information gällande socialt och miljömässigt ansvar ska vara lätt att tillgå.

I en studie genomförd av Good Must Grow framgår att en majoritet av amerikanska konsumenter vill  handla från varumärken med en socialt ansvarstagande profil, så som Ben & Jerry's och Timberland.

Missa inte: "Reklambyråchefen: 'Vi konsumerar för mycket!'"

60 procent av de tillfrågade uppger att de lägger stor vikt vid företags engagemang gällande CSR, och en tredjedel av respondenterna menar att de kommer öka sina inköp av varor från företag som tar socialt och miljömässigt ansvar under nästa år - en ökning med 12 procentenheter.

Krönika: "Grönt snack - men lite verkstad"

Samtidigt uppger endast en sjättedel av de tillfrågade att de skulle bojkotta en produkt om de ogillade företaget. De tillfrågade premierar framför allt att företaget tar hänsyn till miljö och behandlar sina anställda väl.

En majoritet av de tillfrågade uppger även att de skulle tänka efter en extra gång innan de handlar från ett företag med okänt ursprung.

Missa inte: "Hållbar shopping chockar konsumtionen"

Stina Billinger: "Många vill vara hållbara - men få är det på riktigt"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant