Simon Eisner är grundare av Allwin, ett helkommersiellt välgörenhetsbolag som delade ut 62 000 måltider och 32 000 koppar kaffe till hemlösa i Göteborg förra året. Fotograf: Anna-Lena Lundqvist

Affärsidén där alla vinner

Utnyttja allt till 100 procent. Det är filosofin bakom tjänsteföretaget Allwin, som tar tillvara överproducerad mat och ger till hemlösa och andra behövande.

Det är svårt att bedriva långsiktigt hållbar verksamhet på ideell bas eftersom det bygger på bidrag och är beroende av en politik som hela tiden förändras. Man skulle kunna säga att vi har kommersialiserat välgörenhet och ur ett strikt företagarperspektiv är det spännande. Allwin är ett nischbolag på en helt orörd marknad utan några konkurrenter.

Det säger Simon Eisner, grundare av tjänsteföretaget Allwin, vars affärsidé är att stoppa mat- och varusvinnet genom att fördela om mat, från företag till hemlösa och behövande.

Allwin finns i dag i Göteborg men är på gång att utöka verksamheten till Stockholm och Öresundsregionen. Bolaget tar tillvara överproducerade matvaror som inte passerat bäst-före-datum som annars slängs och distribuerar dem till behövande hjälporganisationer och individer.

Företagen blir av med sin överproduktion enkelt, miljön belastas mindre och fullt fungerande varor som skulle kasseras kommer i stället till användning.

Vi tror på det slutna kretsloppet och att vi måste nyttja allt till 100 procent. Då kan man inte ta 1 000 kilo fisk ur ekoystemet, förädla, förpacka, transportera för att till sist slänga", säger Simon Eisner.

Verksamheten startades 2004 i form av stiftelsen Gemensamt engagemang som i dag driver Allwin AB. De har gjort en resa från traditionellt ideellt arbete till att vara ett företag vars affärsidé är att lösa ett samhällsproblem tillsammans med kunder som Coop, Abba, Löfbergs Lila, Kraft foods och 7-eleven.

Simon Eisner har arbetat och utbildat sig i USA och Storbritannien såväl som på Handelshögskolan i Göteborg.

Jag har lyckats koppla loss mig från det svenska synsättet där alla är stöpta i samma form. Det gör att man har svårt att se och identifiera nya idéer och göra nya kopplingar , säger han.

Tyvärr tror vi fortfarande att gammelindustrin ska lösa alla våra problem, fast vi inte har bildat några nya stora bolag sedan Ikea och H&M. Vi har byggt in oss i affärsmodeller som  skapades för 100 år sen och som inte är hållbara. Det intressanta är hur ett bolag kommer att se ut i framtiden.  


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium