Odd Molly har inte fallit tillräckligt

Odd Molly lämnade ytterligare en katastrofrapport imorse. Andra kvartalet är visserligen säsongsmässigt starkt, men jämfört med samma kvartal förra året föll omsättningen 22 procent och förlusten var nära 12 miljoner kronor.

Vd Anna Attermark reser en varningsflagga för att många länder har ett tufft marknadsklimat, men Odd Mollys problem går djupare än så och frågan är om företagets omorganisation och framförallt arbete med sortimentet kommer att ge frukt framöver eller om kunderna helt enkelt tröttnat på varumärket.

Veckans Affärer har länge varit kritiska till aktien eftersom bolaget modemässigt hängt upp sin affär på ett alltför snävt koncept. Bolaget designar, marknadsför och säljer informellt mode för kvinnor i karriären, framför allt via externa återförsäljare.

Odd Mollys design låg helt rätt i tiden för ett par år sedan, men bolaget har misslyckats med att förnya sig själv inom nischen och har därför misslyckats med att hålla uppe prisnivån. Bolaget hade en hype i att vara Odd, men har misslyckats med att gå från Odd till mainstream.

En positiv sak är nettokassan. Det är ovanligt att ett klädbolag kan skryta med en nettokassa. Men i ett positivt scenario faller försäljningen cirka 15 procent under 2012 och i allra bästa fall blir en knapp vinst och trots den negativa vinsttillväxten handlas aktien till ett p/e-tal nära 15 vilket inte känns befogat givet osäkerheten i prognosen.

Risken är att ordervärdet för vår- och sommarkollektionerna 2013 som släpps 5 oktober blir en besvikelse och vi tror det finns större potential till lägre risk på annat håll.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant