Fotograf: Per-Anders Jörgensen

Löfven: "Moderaternas omgörning kosmetik"

Stefan Löfven-effekten har tagit Sverige med storm. Här sågar S-ledaren Moderaternas omgörning, förklarar varför han legat lågt i debatten, varför han är populär bland toppdirektörerna.

Stålmannen. Garbo. Högersosse. Betongsosse. Som ny partiledare för Socialdemokraterna är Stefan Löfven ett kärt barn med många namn. Ser man till klädstilen är han en klassisk gråsosse.

Men någon styling i stil med Lars Leijonborgs förvandling till Leijonkungen kommer inte på fråga. Stefan Löfven köper sina kläder själv, gärna hemma i Örnsköldsvik.

Det ska nog gå bra, jag har köpt kläder förr , skämtar Stefan Löfven när vi ses i Socialdemokraternas riksdagskansli i Gamla stan.

Du har hittills legat lågt, ändå har det gått bra i opinionsundersökningarna.

Jag har inget behov av att ständigt synas i medierna. Samtidigt är det alltid svart eller vitt i media, på eller av. Jag har gett ett antal intervjuer, jag är tillgänglig för journalister. Att alla ändå säger att jag inte syns… vad fan ska jag göra åt det?!

Att hålla tal på konferenser och svara på frågor är en defensiv medienärvaro. Alternativet är aggressiva utspel i aktuella frågor.

Men måste man verkligen ha ett aggressivt utspel i varenda fråga? Det tycker inte vi. För mig är det viktigt att partiet inte bara består av mig, vi har talespersoner i femton olika ämnen. De måste få ta sina frågor, annars är det ingen idé att vi har talespersoner.

Stefan Löfven förnekar att han legat lågt för att läka de socialdemokratiska såren efter den uppslitande process som ledde till Håkan Juholts avgång.

Nej, det har ingen betydelse. Men när jag väljs till partiordförande i slutet av januari så kan jag inte återkomma i februari, eller ens i mars, med besked om exakt vilken politik vi ska ha.

En viktig framgångsfaktor för nya Moderaterna var att paketera budskapet slagkraftigt. Tänker ni på samma sätt?

De har varit framgångsrika med det, så är det. Vi ska ta tillbaka jobbfrågan med ett bra innehåll i vår politik. Efter det får man fundera på uttrycken. Men först måste vi jobba med substansen i politiken .

Så gjorde Moderaterna också.

Nej. Vad har de ändrat? Att de säger sig vara ett arbetarparti och att man gillar den svenska modellen? För mig handlar den svenska modellen om samverkan mellan politiken och näringslivet. Moderaterna säger att näringslivet är ett särintresse. Omgörningen av moderaterna är bara kosmetik, fernissa och yta , ryter Stefan Löfven och dunkar lätt med näven bordet vid varje angrepp på Alliansen.

Det är jättebra att man är rädd om ekonomin och håller ordning på finanserna så plus och minus går ihop, dä ä bra dä! Men det man har gjort är att ta bort 100 miljoner i inkomster och 100 miljoner i utgifter. Resultatet har blivit sämre välfärd för många människor.

Du verkar vara omåttligt populär bland de svenska toppdirektörerna. Varför?

Det svårt för mig att sia om. Men jag försöker förstå deras drivkrafter, man får inte utgå från att folk är onda och jävliga. Jag har respekt för att vi har olika roller och försöker hitta gemensamma nämnare mellan oss. Sedan har jag sedan min tid inom industrin en djup förståelse för att vi som land måste tillverka saker och sedan sälja dem utomlands.

I Veckans Affärer nummer 18 kan du läsa hela artikeln om Stefan Löfven, där Johan Såthe följt honom under tre dagar. Har du inte ett eget ex skaffar du det HÄR!

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.