Hoppa till innehållet

Lista: Här är Sveriges miljardärer 2016

De svenska miljardärerna blir fler och fler. Bara sedan ifjol har 22 nya, snuskigt rika, personer tagit sig in på Veckans Affärers miljardärslista.

Karl-Johan Persson.
Karl-Johan Persson.Bild: TT

De allra flesta har nog vid ett eller annat tillfälle drömt om att bli miljardär. Och i år var det faktiskt 22 nya svenskar som sprängde drömgränsen och lyckades kvala in på listan bland Sveriges förmögnaste människor. 

Det är tidningen Veckans Affärer som kartlagt svenskarnas rikedomar och kommit fram till att det under 2016 finns 178 lyckliga miljardärer i landet.

Ohotad etta är, i vanlig ordning, Ikea-grundaren Ingvar Kamprad med sina hisnande 655 miljarder kronor på banken. Han skuggas av modekedjan H&M:s storägare Stefan Persson som har en förmögenhet på 208 miljarder. Därefter återfinns i första hand investerare, fastighetsägare, arvtagare och finansmän.

Men Sverige ligger också i framkant när det kommer till tech- och startupbolag. Ett tjugotal av miljardärerna har dragit nytta av den snabbväxande digitaliseringen och globaliseringen med smarta idéer. Till dessa kan vi räkna spelutvecklaren Markus Persson, som är Sveriges 19:e rikaste person med 17 miljarder kronor i tillgångar, och Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som uppskattas vara värda 8 miljarder kronor vardera.

Jämfört med förra året har ingen svensk förlorat sin status som miljardär. Så när som på ett par dödsfall är således klubben intakt. 

Sveriges rikaste kvinna 2016 är Antonia Ax:son Johnson på en femteplats med sina 55 miljarder kronor. Hon kontrollerar stora ägarandelar i bland annat Axfood och Åhléns genom familjens investmentbolag Axel Johnson AB.

Den yngsta miljardären på listan, om man räknar bort alla arvtagare, är 31-årige Filip Tysander. Han har under 2016 gått och blivit miljardär tack vare framgångarna med sitt klockföretag Daniel Wellington. Den tidigare Gasellvinnaren har i dag försäljning av sina urverk i uppemot 200 länder.

https://infogr.am/ddce215e-4dfc-43a6-98ef-fd4667faff5a

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera