Tillbaka till sökningen

Risk-och compliance manager

Vill du vara med och utveckla utmanaren i branschen? 
ICA Banken söker Risk- och Compliance Manager 

ICA Banken befinner sig i en spännande och utmanade förändringsresa med en tydlig målbild av vår framtida position; att vara ICA kundens bästa bank. Vårt fokusområde framåt handlar om digital tillväxt, effektivitet, modernisering, förändringsarbete samt regelverk och hållbarhet. Tillsammans med ICA utvecklas kunderbjudanden och attraktiva lojalitetsprogram.
Tycker du att det låter intressant? Perfekt! Vi har samlat lite mer information om tjänsten här. 

Arbetsuppgifter
Som risk-och compliancemanager tillhör du avdelningen Verksamhetsutveckling som utgör navet i ICA Bankens infrastruktur genom att ansvara för bankens projektportfölj, gemensamma processer, verksamhetsarkitektur och affärsanalys. Du ingår i ett team med Risk-och compliancemanagers tillsammans med fem kollegor. 

I din roll som risk-och compliancemanager blir du ett stöd för ICA Bankens chefer för att säkerställa att de efterlever internt och externt regelverk samt att de har en stark proaktiv riskhantering. Du kommer vara en viktig länk mellan verksamheten och kontrollfunktionerna. I ditt arbete kommer du exempelvis att: 

  • Driva arbete med riskidentifiering, riskhantering och rapportering rörande risk- och compliance
  • Bistå chefer i framtagande och genomförande av kontroller 
  • Delta i godkännandeprocessen
  • Följa upp och hantera kontrollfunktioners identifierade risker och brister
  • Genomföra självutvärderingar
  • Bidraga i processen för framtagande och reviderande av kontinuitetsplaner
  • Delta i framtagande av interna styrdokument och rutiner och utbilda om dessa

Din profil
Du har minst tre års relevant erfarenhet av att arbeta inom bank- och/eller försäkringsverksamhet så att du känner till de regelverk och krav som styr verksamheten.

Du är strukturerad, har lätt att kommunicera och kan anpassa din kommunikation utifrån var i organisationen du befinner dig. Du trivs att arbeta i snabbt föränderliga miljöer där du agerar som spindeln i nätet med ett stort eget ansvarstagande. 
Du har flerårig praktisk erfarenhet av arbete med riskhantering och det är mycket meriterande om du har arbetat i en kontrollfunktion eller om du har erfarenhet att arbeta mot en kontrollfunktion. 
Du har högskoleutbildning inom relevant område och om du har en SwedSec-licens är det meriterande.

Anställningsform 
Tillsvidareanställning
Tillträde 
Enligt överenskommelse
Referens
R0005706
Kontaktperson och rekryterande chef
Charlotte Lindholm, Chef Verksamhetsutveckling
charlotte.lindholm@ica.se, 010-4221222
Sista dag för ansökan 
Löpande urval

Om ICA Banken
ICA Banken erbjuder ett komplett utbud av banktjänster för privatpersoner, allt ifrån spara och betala till låna och försäkra. Våra Företagstjänster levererar effektiva betaltjänster och finansiella lösningar till ICA Handlare, ICA Gruppen samt myndigheter och kommuner. Vi vill göra varje dag lite enklare och förenkla vardagen för ICAs kunder. Vi möter våra kunder i butik, digitalt och via telefon. Tillgänglighet, enkelhet, låga avgifter och tydliga villkor är centralt för oss. ICA Banken, som startade sin verksamhet 2001, har ca 320 medarbetare och ingår i ICA Gruppen. Huvuddelen av verksamheten ligger i Borås och ICA Banken har sitt säte i Stockholm, Solna.

ICA ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar därför efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.

ICA värnar om goda arbetsmiljöförhållanden för våra medarbetare. Vi har som målsättning att ha totalt rökfria arbetsplatser. Vi tillämpar drogtestning i samband med rekryteringsförfarandet.

Är du nyfiken på oss och vill bli en av våra nya kollegor? Välkommen in med din ansökan!    

 

Relaterade jobb