LIVSMEDEL: BRASILIANSKA KÖTTBOLAG FÖR EN STRID PÅ KNIVEN

2017-03-20 20:53

STOCKHOLM (Direkt) De stora brasilianska köttproducenterna JBS och BRF genomför just nu en stor mediekampanj för att lugna alla konsumenter som oroar sig över kvaliteten på landets nötkött.

Båda bolagens aktier har fallit kraftigt på börsen i Brasilien sedan myndigheter i fredags aviserat att de undersöker uppgifter om att köttproducenter ska ha mutat inspektörer för att godkänna försäljning av otjänligt kött. Kina och Sydkorea har tillfälligt valt att stoppa importen av vissa slags brasilianskt kött medan EU hittills nöjer sig med att följa utveckligen, skriver Bloomberg News.

Enligt åklagare i Brasilien har vissa korvar och annat kallskuret kött innehållit djurdelar såsom grishuvuden. Vissa produkter ska också ha behandlats med syra för att maskera lukten av skämt kött.

Skandalen riskerar att spoliera åratal av pr-arbete fokuserat på den höga kvaliteten i brasilianskt kött. Bland de utländska kända personer som deltagit i köttreklamen finns den brittiske tv-kocken Jamie Oliver och skådespelaren Robert de Niro. Bolagen JBS och BRF investerade tillsammans cirka 1,2 miljarder reai (3,4 miljarder kronor) i annonsering bara under den första halvan av 2016, enligt data från analysföretaget Kantar Ibope Media.

Direkt-SE