Hoppa till innehållet

Sophia Bendz: ”Känslan att inte räcka till lärde mig att bli hård i mina prioriteringar”

Hon fick sitt första chefsjobb på Spotify i 25-årsåldern och byggde hela marknadsavdelningen från scratch.

I Di-podden Förnuft & Känsla berättar Sophia Bendz, i dag affärsängel och partner på Atomico, om chefsåren på musiktjänsten och vad hon skulle göra annorlunda nu. 

I början av november utsågs Sophia Bendz till partner och Nordenchef för Atomico, ett bolag som hon jobbat för sedan 2016. Men hennes uppdrag förändras inte nämnvärt, hon fortsätter arbeta med att hitta nordiska bolag till Skype-grundaren Niklas Zennströms investmentbolag och stödja det på dess tillväxtresa. 

"Ska man lansera på en ny marknad eller ta fram en ny varumärkesstrategi brukar man ta mig som bollplank eftersom jag har praktisk erfarenhet av det", säger Sophia Bendz i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.  

Sophia Bendz var en av de första anställda i Spotify och har beskrivits som hjärnan bakom företagets varumärkesstrategi. Redan 2007, i 25-årsåldern, utsågs hon till global marknadschef, en tjänst hon hade till 2014.

"I början pratade vi om bolaget som 'the matrix of music' men min bestämda åsikt var att vi skulle bygga ett starkt konsumentvarumärke. Jag fick argumentera internt för det, och när alla var med på det var jag som en pitbull som höll i och vaktade det." 

Under hennes tid på bolaget ökade användarna från noll till över 100 miljoner registrerade användare i mer än 50 länder. Hon var också bolagets första anställda i New York, där hon snabbt lärde sig att det är skillnad att rekrytera där, mot i Sverige.

"Vi brukade skoja om att man skulle halvera deras cv:n för att få en rättvisande bild av vad de hade gjort."

Ändå gjorde hon felsteg i rekryteringen, som hon i efterhand ser att hon kunde gjort annorlunda. 

"När man växer så snabbt som vi gjorde blev vi en brokig skara där alla kanske inte passade in. Jag hade önskat att vi hade haft en tydligare process för hur vi skulle anställa." 

Vad var svårast under de här åren?

"Känslan att inte räcka till, men den lärde mig också att bli hård i mina prioriteringar."

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera