Hoppa till innehållet

Känslosam Elon Musk när rymdskeppet lyft: ”Känslorna bara sköljer över mig”

Det statliga monopolet på rymdresor är brutet. Vid 16.30-tiden i dag väntas sonden från uppstickaren Space X docka med Internationella rymdstationen (ISS).

Elon Musk var känslosam efter den lyckade uppskjutningen av Space X rymdraket på lördagen.
Elon Musk var känslosam efter den lyckade uppskjutningen av Space X rymdraket på lördagen.Foto: Alex Brandon

Bob Behnkens och Doug Hurleys resa till ISS är visserligen beställd av USA:s rymdmyndighet Nasa, men det är första gången ett privat företag bygger en raket och skickar ut människor i omloppsbana runt vår planet.

För den relativt nya aktören Space X har det varit en hård kamp att etablera sig i rymdbranschen.

”Känslorna bara sköljer över mig. Vi har jobbat i 18 år för detta”, säger vd Elon Musk, även känd från bil- och energiföretaget Tesla.

Foto: Alex Brandon

Och liksom Nasa och USA:s president Donald Trump ser Musk bara helgens uppskjutning som början på en stor rymdsatsning.

”Detta är förhoppningsvis första steget på en resa till en civilisation på Mars”.

Nasa-chefen Jim Bridenstine manar dock till eftertanke.

”Vi firar inte än – vi firar när de i säkerhet kommit hem igen”, säger han enligt medier i Florida.

Att rymdprogrammet är fullt av fallgropar påmindes Space X om så sent som i fredags, då den senaste prototypen till rymdraketen Starship exploderade och förstördes i ett jättelikt eldhav i Texas. Det är Starship som är tänkt att användas vid framtida expeditioner till månen och Mars – den är mycket större och av en annan typ än de Falcon 9 med kapseln Crew Dragon som används till ISS, så missödet drabbar inte de närmaste uppskjutningarna.

Crew Dragon dockar automatiskt med ISS, även om astronauterna Behnken och Hurley kan ta över spakarna vid behov. Duon ska förstärka ISS-besättningen, som sedan svenskamerikanskan Jessica Meir med flera kom hem nyligen bara har bestått av tre personer; amerikanen Chris Cassidy och ryssarna Anatolij Ivanisjin samt Ivan Vagner.

Behnken och Hurley ska sedan tillbringa sommaren där uppe, innan samma kapsel för dem tillbaka. Formellt är hela denna resa ett sista test, ”demo-2”, innan Space X börjar med reguljär persontrafik till ISS.

Om allt går som det ska dimper Behnken och Hurley ner i Atlanten senast i augusti, och den första reguljära uppskjutningen – ”crew-1” – äger rum några veckor senare. Plats på den har japanen Soichi Noguchi, samt två män och en kvinna från USA, Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker.

LÄS OCKSÅ: Space X:s raket nu i rymden

Innehåll från XledgerAnnons

Är först i branschen – med smarta tekniken

Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.
Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.

Mer tid till kärnverksamheten – och minskade kostnader.

Här är verktyget som kan revolutionera en hel bransch.

– Företag med många projekt och underkonsulter har efterfrågat detta länge, det känns väldigt roligt att vi lyckats, säger Marie Löfgren operativ chef hos molntjänsten Xledger.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger

Utvecklingen av artificiell intelligens, AI, går i rasande takt. Samtidigt har många företag inte hängt med, konstaterar Marie Löfgren.

– Ibland blir man förvånad hur pass manuellt stora, välkända företag tvingas arbeta. Jag tror det beror på att många sitter kvar i äldre systemlösningar som inte enkelt går att utveckla, men också att man inte ser över och utmanar sina processer, säger hon och fortsätter:

– Idag är innovationstakten hög och företag med moderna affärssystem får hjälp med att både bli mer effektiva, får bort vissa ”tråkiga” arbetsuppgifter och sänka sina kostnader.

– Personliga vyer som baseras på användande, bluffakturor som kan avslöjas genom avvikelsehantering, framåtriktade analyser, eller förslag på kommande budget är exempel på områden där AI kommer att vara en integrerad del av framtidens affärssystem, menar Marie.

I Xledgers affärssystem är stora delar av funktionerna automatiserade eller AI-styrda.

– Det finns en ökande efterfrågan hos våra kunder och vi som leverantör har en viktig roll i att driva på utvecklingen. Systemet ska vara så klokt att det lär sig så pass bra att det frigör tid som företaget kan lägga på annat, säger Marie.

Ett exempel på en tidsbesparande funktion som kan automatiseras är självfakturering. Funktionen riktar sig särskilt till företag som arbetar med projekt med underkonsulter.

– Vi har större kunder med hundratals underkonsulter i flera projekt. Att hantera faktureringen manuellt för dessa kan ta flera arbetsdagar i anspråk. Det här frigör tid från attestering, man snabbar upp processerna och minskar riskerna för fel.

Med självfakturering läggs alla uppgifter in enligt underkonsultavtal i Xledger, allt underkonsulten behöver göra är att rapportera in antal jobbade timmar.

– Utifrån rapporterade timmar hanterar sedan Xledger hela flödet automatiskt, från tidrapportering till utbetalning. Den här processen säkrar och färdigställer bokföringen utan någon handpåläggning. Du slipper allt arbete med interna kontroller och reducerar arbetsinsatsen avsevärt. Sedan har förstås projektledaren möjlighet till övervakning och uppföljning.

Under hösten har Xledger verifierat funktionen i sin verksamhet och sedan nyår har den rullats ut.

– Hittills är signalerna väldigt positiva, det har funnits ett stort behov av att förenkla och effektivisera de här sakerna.

Enligt Marie är Xledger ensamma om att erbjuda en helintegrerad lösning för självfakturering – och funktionen är en konkurrensfördel:

– Vi har tagit affärer tack vare detta. Företag som arbetar mycket med externa konsulter ser verkligen värdet och möjligheterna, att få ihop de administrativa processerna kring underkonsulter är en stor del av deras vardag, säger hon och fortsätter:

– Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk och lyssna in marknaden, vad är det du som användare behöver? För att vara relevanta över tid behöver vi utveckla lösningar utifrån de önskemålen. Idag påminner affärssystemen mycket om varandra på de basala funktionerna, då är det viktigt att kunna sticka ut och erbjuda funktioner som inte finns någon annanstans.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera