Håkan Samuelsson, koncernchef Volvo Cars Fotograf: Vilhelm Stokstad / TT

Volvo Cars vd: ”Vi har ställt väldigt höga krav för batteritillverkning”

Nu ska Volvo Cars använda blockkedjeteknik för att redovisa och spåra sin batteriproduktion. 

Idag bryts runt 85 procent av de sällsynta jordartsmetallerna i Kina. Där har de miljöproblem med föroreningar som utvinningen orsakar. 



Inför den kommande expansionen av elbilsbatteribranschen är det viktigt att se över brytningen av metaller. Biltillverkarna behöver arbeta mer med dessa frågor. Detta säger Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl till Ekot.

Volvo Cars ställer högre krav på sina underleverantörer av elbatterier och delar till elmotorer. 

Inledningsvis kommer enbart metallen kobolt att spåras genom den digitala redovisningen för att se till att utvinningen sker på ett ansvarsfullt sätt. På sikt kan även andra råvaror ses över. 



”Vi kommer följa upp detta med fysiska revisioner på plats, ända till gruvan. Vi har ställt väldigt höga krav för batteritillverkning och motortillverkning. Det måste ske på ett hållbart sätt och acceptabelt sätt även när det gäller arbetsförhållanden”, säger Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, till Ekot. 

Volvo Cars är redo att betala mer för de hårdare kraven.

”Det finns inget alternativ att pruta på kraven. Det är som att göra en bil utan ljuddämpare, det kanske också blir billigare, men det är inget alternativ”, säger Samuelsson till Ekot.

Läs även: Sällsynta jordartsmetaller kan brytas i Sverige – konflikt hindrar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST