Fotograf: TT

EU-toppmöte: ”Vi får inte vara naiva – vi vill inte att andra länder ska konkurrera ut våra företag”

”Priset på utsläppsrätter är nu runt 25 eller 30 euro. Men så snart som det går upp mot 40 euro per ton koldioxid blir risken för att snedvrida konkurrensen rätt tydlig”, sade Angela Merkel.

EU:s gränsavgift på importvaror måste hitta en balans mellan rättvis kompensation för EU-varors högre klimatkrav och ren protektionism.

Det sade statsminister Stefan Löfven till journalister efter EU-toppmötet på fredagen.

En del av EU:s klimatstrategi på handelsområdet blir någon form av gränsavgift (Carbon Border Adjustment Mechanism). Utformningen är inte bestämd.

”Vi får å ena sidan inte vara naiva. Nu när vi är strikta själva och går före i klimatomställningen vill vi inte att andra länder utanför EU ska få fördelar och konkurrera ut våra företag tack vare sämre miljökrav”, sade han.

"Men å andra sidan måste vi alltid se upp med risken att det blir protektionism och försvarsåtgärder", fortsatte han.

Om fler länder i världen inför ett utsläppshandelssystem på samma nivå som EU:s ETS kommer gränsavgiften inte att behövas mot dessa länder, sade Stefan Löfven.

Branschorganisationen Skogsindustrierna varnade på fredagen i ett uttalande att en gränsavgift på import från länder med lägre klimatambitioner medför en risk för handelspolitiska motåtgärder från dessa länder.

Men Stefan Löfven höll inte med.

”Gränsavgiften ska vara i enlighet med WTO-reglerna. Och då finns inget sakligt skäl att vidta motåtgärder”, sade han.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel sade att hon helt stödde gränsavgiften, men påpekade att den behöver förklaras noga för EU:s handelspartners.

”Detta blir ett svårt uppdrag, något som kan hamna på vår tröskel rätt snart”, sade hon vid en presskonferens.

”Priset på utsläppsrätter är nu runt 25 eller 30 euro. Men så snart som det går upp mot 40 euro per ton koldioxid blir risken för att snedvrida konkurrensen rätt tydlig”, fortsatte hon.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST