Fotograf: VA Montage: Marcus Ericsson,TT // Pontus Lundahl, SCANPIX, TT // Henrik Montgomery, TT

Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2019

Flygbolaget och PostNord har sämst anseende med en poäng under 2,5. ”Man kan konstatera att en poäng under 2,5 brukar innebära problem att överleva på sikt.”

Utifrån åtta kategorier har respondenter svarat på frågor kring företags anseende. Frågorna avser företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarstagande.

De företag med högst anseende är Ikea följt av Systembolaget och Spotify. Google ligger på en stark fjärdeplats.

”När det gäller företagen med lägst anseende så ser vi föga förvånande att bankernas problem att komma tillrätta med penningtvätt har gett utslag. Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen och se vilka som lyckas förbättra sitt anseende till nästa år och vilka som kommer att dras med anseendeproblem under längre tid”, säger Ingrid Landahl, grundare av kommunikationsbyrån Comma som tillsammans med det finska analysföretaget T-Media står bakom undersökningen.

PostNord och Ryanair ligger i botten.

”Vad gäller sista namnet på listan, Ryanair, så kan man konstatera att en poäng under 2,5 brukar innebära problem att överleva på sikt”, säger Ingrid Landahl.

Det första gången någonsin som Reputation&Trust görs på en sådan omfattande nivå i Sverige.



”Med hjälp av den här anseendemätningen kan vi analysera olika aspekter av organisationers anseende, till exempel hur människor uppfattar deras agerande när det gäller etiska frågor, hållbarhet och ledarskap”, säger Ingrid Landahl.

Högst anseede Poäng Lägst anseende Poäng
Ikea 4,07 Netto 2,99
Systembolaget 3,84 Swedbank 2,90
Spotify 3,82 Danske Bank 2,87
Google 3,80 Nordea 2,83
Ica 3,77 Lundin Petroleum 2,48
MAX 3,76 PostNord 2,26
Länsförsäkringar 3,73 Ryanair 2,25
Volvo 3,71    
Clas Ohlson 3,68    
Microsoft 3,65    

Läs även: Ryanair lägger ned på Skavsta


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST