Fotograf: Unsplash

IPO: Startup-företaget som digitaliserar avfallsbranschen

Kollect-on-Demand, som erbjuder bokning av avfallstjänster via bolagets digitala plattform, ska modernisera avfallsbranschen genom att underlätta kontakten mellan avfallsentreprenörer och avfallskunder.

Det säger Kollect-on-Demands vd John O'Connor i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av bolagets aktier på Nasdaq First North.

Genom att tillhandahålla moderna internetgränssnitt anser bolaget sig vara relevanta och tillföra värde i en konservativ avfallsbransch. Brexit är samtidigt inget som bekymrar det irländska bolaget som vill växa i Storbritannien.

Kollect-on-Demand är en online-marknadsplats som sammanför kunder med avfallsföretag.

”Vårt varumärkesbudskap är att vi samlar in allt avfall. Vi vill att folk ska tänka om oss när de tänker på avfallshantering på samma sätt som de tänker på Spotify när de tänker på musik”, säger Kollect-on-Demand-chefen.

Bolaget fokuserar på irländska och brittiska städer med fler än 100.000 invånare. Några planer på att expandera till Sverige finns inte i nuläget.

”En viktig skillnad mellan Sverige är att i irländska och brittiska städer betalar man privata företag för att hämta sitt avfall. Kommunerna sköter det inte, utan folk letar i regel efter en entreprenör online och kontaktar dem och får sedan avfallet hämtat regelbundet”, säger John O'Connor.

Bolaget har två verksamhetsområden - avfallsinsamling och avfallsavlämning. Insamling handlar om fyra områden - hushållsavfall, kommersiellt avfall, containeruthyrning och engångshämtning av större föremål.

”Vi fokuserar på städer som har tre av dessa fyra avfallsbehov”, säger Kollect-chefen.

Inom verksamhetsområdet avfallsavlämning tillhandahåller bolaget stora avfallskomprimatorer, så kallade Big Bins, där hushåll kan lämna avfall utan att teckna långa abonnemang.

Hur når ni ut till nya kunder?

”Vår vision är att göra det enkelt för människor att boka avfallstjänster. Nuförtiden hittar folk det de letar efter via sökning på internet, så vi fokuserar på Google Adwords, Facebook och Instagram. Vi tillhandahåller ett tydligt pris och full spårbarhet angående vart avfallet tar vägen. Folk vill veta att avfallsaktören har tillstånd.”

Var ser du de största tillväxtmöjligheterna framöver?

”Online. Bara 0,5 procent av alla avfallstjänster som köps på marknaden bokas för närvarande online. De flesta kunder ringer ett avfallsföretag när de ska boka, så möjligheten för oss är att göra det enkelt för folk att boka online.”

Det finns en generell brexit-oro kring de marknader ni är verksamma på. Påverkar det er?

”Nej, inte egentligen, eftersom vi inte exporterar eller importerar produkter”, svarar John O'Connor.

Hur säkerställer ni att ni tillhandahåller ett bra värde till kunden så att inte avfallsföretaget och kunden etablerar en egen långsiktig relation utan er?

”Många branscher har stöpts om och sättet som folk nuförtiden hittar avfallsföretag är via internet. Avfallsföretag arbetar måndag till fredag klockan 9-17, medan vi är tillgängliga alla dagar i veckan till klockan 23, samt har en och en halv minuts svarstid”, säger John O'Connor.

Enligt Kollect-chefen adderar bolaget även värde till sina avfallpartnerbolag.

”Avfallsbranschen är väldigt traditionell. Vi tillhandahåller våra leverantörer med teknik och gör dem mer effektiva. Vi ger dem också mer uppdrag i det område de arbetar. I exempelvis Manchester brukade en leverantör åka långt för uppdrag, men nu kan de få tillräckligt med uppdrag i ett mindre område", säger John O'Connor.

Vidare anser han att det vore svårt för konkurrenter att replikera bolagets kultur och värderingar.

"Vi har en topprankad plattform i de städer vi är verksamma i, så folk vet att de kan lita på oss. Vi har byggt ett varumärke”, hävdar Kollect-chefen.

Under 2018 var nettoresultatet motsvarande -1,1 miljoner kronor och året dessförinnan -1,4 miljoner kronor.

Ni omsatte 23 miljoner kronor i fjol och har hittills i år haft en tillväxt på 55 procent. Anser du att det går bra?

”Det går mycket bra. Jag har tidigare varit involverad i andra startup-företag. Det har ofta varit en utmaning att ha rätt pris och att kunderna ska förstå erbjudandet. Vi har inte det problemet i det här företaget för vi har en bra matchning mellan produkt och marknad. Hushållen och företagen vill ha det vi erbjuder, och leverantörerna vill också ha det. Vi gör båda sidor nöjda”, säger John O'Connor.

Vad ser du som de största utmaningarna?

”Det gäller att ta för sig snabbt. Kundservicen är ryggraden i verksamheten. Det gäller att tillhandahålla bra service samtidigt som vi skalar upp verksamheten snabbt. Vår styrelseordförande Johnny Fortune har tidigare fått ett företag att växa från 20 anställda till 2.000 anställda. Det företaget såldes för 1,1 miljarder euro år 2010, så vi har folk omkring oss som har gjort det här tidigare.”

Varför vill ett irländskt företag som Kollect-on-Demand notera sig i Stockholm?

”Vi kom hit för ungefär ett år sedan. Det finns ett bra ekosystem här - folk förstår teknikföretag. I fjol skedde bara en enda börsintroduktion på den irländska börsen. Vi har även kommit hit för att lära oss av hur Sverige hanterar hållbarhetsfrågor och avfallsfrågor”, svarar John O'Connor.

Inför noteringen genomför Kollect-on-Demand en nyemission om 24,6 miljoner kronor plus en potentiell övertilldelningsoption. Teckningskursen är 14 kronor per aktie, vilket värderar Kollect-on-Demand till 50 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

Teckningsperioden pågår från den 25 november till den 10 december 2019. Preliminär första handelsdag på Nasdaq First North är den 19 december.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST