Fotograf: H&M

Därför är det nu dags att köpa H&M enligt storbanken

Läget har förbättrats för H&M det senaste året.

Läget har förbättrats för H&M det senaste året och även om mycket arbete återstår tror SEB att bolaget är på rätt spår. Men en rimlig försäljningstillväxt på 4-6 procent och en bra potential för förbättrade marginaler anser banken att konsensusförväntningarna om oförändrade marginaler ligger för lågt.

Det skriver SEB Equities i en ny analys där rekommendationen för H&M höjts till köp från behåll och riktkursen till 225 från 180 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på tisdagen.

H&M:s bruttomarginal är svår att prognostisera, menar SEB, men pekar på en den största potentialen ligger i att vända de senaste årens reautveckling. SEB bedömer att H&M:s prisnedsättningar har pressat bruttomarginalen med närmare 3 procentenheter under åren 2013-2019 och att en del av den potential som finns kan ligga i att bolaget prissätter sina hållbara produkter högre.

"Vi tror att H&M har ett bra utgångsläge för att dra nytta av att bolaget kontrollerar hela värdekedjan, huvudsakligen säljer egna varumärken, ligger bra till i hållbarhetsfrågan och har ett stort butiksnät. Beslutet att trimma butiksnätet ytterligare bör ge ökad effektivitet, men vi anser att H&M kan göra mer och att bolaget nog bör överväga att gå ur vissa marknader för att fokusera mer på kapitalavkastningen", skriver SEB i analysen.

Bankens prognoser för H&M:s rörelsemarginal ligger på 7,3 procent för i år och på 8,7 respektive 9,3 procent de två efterföljande åren.

Enligt Infront Datas senaste samanställning räknar analytikerna i snitt med en rörelsemarginal innevarande verksamhetsår på 7,2 procent, ner från fjolårets 7,4 procent. För de två kommande åren ligger konsensus på 7,4 respektive 7,5 procent.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.