ANNONS

Svenskt diagnostikbolag siktar mot USA

AroCells unika teknologi lindrar cancerpatienters lidande och sänker kostnaden för vårdgivare. Just nu befinner sig bolaget i en spännande fas – med siktet inställt på den amerikanska marknaden. 

Diagnostikbolaget AroCell har utvecklat en teknologi som möjliggör att cancerpatienter tidigt får veta om de svarar på cellgiftsbehandling eller inte. Teknologin används i det CE-märkta testet TK 210 ELISA som mäter koncentrationen av biomarkören TK1 i blodet, vilket ger ett tidigt behandlingssvar. Testet användas framförallt på bröstcancerpatienter, men har även stor potential inom andra solida tumörer. 

”Vi kallar det för tidigt terapisvar och det innebär att patienten 48 timmar efter andra cellgiftsbehandlingen får veta om behandlingen har effekt eller inte. Om behandlingen inte är effektiv kan den avbrytas och patienten får möjlighet att ta del av en annan behandling. Vår produkt betyder mindre lidande och bättre behandling”, säger Michael Brobjer, vd på AroCell, och fortsätter: 

”För vårdgivaren innebär det att man inte behöver lägga resurser på behandlingar som inte har önskad effekt. Vår vision är att produkten ska förbättra livskvaliteten, förlänga överlevnaden för patienten och sänka kostnaden för vårdgivaren.” 

AroCell

AroCell är listat på Nasdaq First North Growth Market och genomför nu en nyemission för att finansiera arbetet för att erhålla FDA-godkännande av AroCell TK 210 ELISA i USA. Emissionen är garanterad till 100 procent och kommer att inbringa cirka 54,4 MSEK före emissionskostnader. 

Läs mer här!

AroCells analysteknologi är den enda på marknaden som är humanspecifik och inte korsreagerar TK från mitokondrier. Tack vare detta kan testet användas i både preklinisk och klinisk fas.  

Läs nyheter om bolaget på Linkedin.

Ny strategi 

För ett år sedan tog AroCell fram en ny strategi som bolaget har börjat genomföra under året. Strategin går bland annat ut på ett ökat kommersiellt fokus och att erbjuda AroCell TK 210 ELISA även till kliniker och kliniska kontraktslabb, så kallade CLIA lab, för analys av TK1 som tidigt terapisvar vid behandling av bröstcancer.

”Det är en naturlig resa för oss att närma oss klinisk användning. Målet är att vårt test ska användas kliniskt och därför har vi valt att påbörja denna förflyttning nu när vi har en väletablerad CE-märkt produkt”, säger Michael Brobjer. 

Nyemission ska ta produkten till USA

Nu blickar AroCell mot USA, som bolaget ser som sin huvudmarknad. Målet är att få sin produkt FDA-godkänd och därmed registrerad på den amerikanska marknaden. Därför genomför bolaget en nyemission om 54 miljoner kronor. Teckningsperioden är mellan 20 november och 4 december. 

”Huvudsyftet med emissionen är att säkerställa en registrering på den amerikanska marknaden, men det ska också användas till marknadsföringsunderlag samt pris- och reimbursementstudier. Vi planerar också att stärka vår företagsorganisation med värdefulla rekryteringar”, säger Michael Brobjer och avslutar: 

”Vi har en unik teknologi inom ett område där det medicinska behovet är stort.  Arocell går nu in i en ny fas och vi ser gärna att fler aktieägare är med på resan.” 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.