ANNONS

3 faktorer att tänka på vid val av e-handelsplattform

E-handeln omsätter 300 miljarder kronor. Jämfört med förra året är den totala tillväxten 15,7 procent eller 40 miljarder kronor, samma belopp som Sveriges försvarsbudget. Kraven på e-handelsplattformarna är högre än någonsin.

Att välja rätt plattform är avgörande för en framgångsrik e-handel och det gäller att ta rätt beslut från början. Att inte välja rätt teknik kan potentiellt skada varumärket, ha negativ påverkan på intäkter och till och med leda till att kunder aldrig återvänder.

1. Företagets befintliga system

Företag har redan ett antal system de använder och det är viktigt att överväga hur den nya e-handelsplattformen kommer att interagera med dessa system. Ska något system bytas ut? Finns det befintliga plugins eller integrationer tillgängliga? Är plattformen lätt att utöka? Att ställa dessa frågor gör det lättare att avgöra om e-handelsplattformen kommer att interagera korrekt med de system som finns på plats.

Starweb

Starwebs e-handelsplattform har automatiserad marknadsföring för B2C, B2B och internationell handel. Det är  en modern SaaS-tjänst för e-handel utvecklad i Sverige under snart två decennier. Starweb har 600 nöjda e-handlare bland annat Arla, Orkla, TUI och SR.
Besök starweb.se

2. Tänk på företagets användare

Ofta förbises vilken inverkan valet av e-handelsplattform har på de personer som dagligen arbetar med plattformen. Även om kundupplevelsen är avgörande, är det också bra att se över vilka förbättringar en ny automatiserad e-handelsplattform leder till för personalen. Räkna på kostnadsbesparingen i form av sparad tid för de. Vilka funktioner finns i den nuvarande plattformen, och hur förändras processerna med den nya? Tänk på hur e-handeln kommunicerar med analysverktyget, er onlineannonsering och så vidare. Detta steg är avgörande för att bibehålla momentum i projektet och engagemanget i gruppen.

3. Att välja fel e-handelsleverantör

Slutligen, i ett snabbrörligt och föränderligt ekosystem som e-handel, är det viktigt att välja rätt e-handelsleverantör för att navigera i detta utmanande landskap. Att välja fel leverantör leder ofta till förlorade intäkter, stora utvecklingskostnader och utvecklingstid. En leverantör ska kunna förstå affärsbehoven och skapa ett ömsesidigt fördelaktigt partnerskap. Ett komplett ekosystem innefattar: E-handel > Affärssystem > Betalning > Frakt/Logistik > Design > Marknadsföring.

Rekommendationer, recensioner och referenser hjälper för att underlätta beslutet. Framgångshistorier kan vara till hjälp – leta efter framgångar inom liknande branscher, som kan visa att de känner till företaget.

Sammanfattning

Genom att följa tipsen ovan ska företag kunna utvärdera en e-handelsplattform - samtidigt undvika de fallgropar som ofta görs när de ska välja e-handelsleverantör.

Fortsätt och läs hela artikeln med en komplett guide, fler tips och djupare diskussion.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.