ANNONS

Spara tid och bygg tillit: med smarta företagskort som automatiserar betalningar

Listan över fördelar med att automatisera företagets utgifter kan göras lång. Bortom administrativa besparingar, innebär delegerat betalningsansvar även ökad transparens och tillit. Detta har företaget Pleo tagit fasta på, som genom smarta företagskort vill öka förtroende och nöjda medarbetare på alla svenska företag.

Visste du att allt pappersarbete kring en enda utgift i genomsnitt tar 20 minuter att genomföra? Ja, det är lätt att hamna där, mellan kvittohögar och excelark. Att redovisa utgifter är lika tidskrävande som det är långtråkigt. Detta vill danska fintech-företaget Pleo ändra på. Betalkortslösningen som automatiserar företags kvittohantering och eliminerar utlägg i tjänsten, kan reducera upp till 70% av processerna kring utgiftsrapportering.

När medarbetare använder sitt betalkort får de direkt en notis om att fota kvittot i Pleo-appen. Transaktioner matchas därefter med tillhörande kvitto och kategoriseras automatiskt med rätt bokföringskonto och momskod. Dessutom, genom sömlös integration mellan betalkort, mobilapp och webbplattform kan ekonomiansvarige exportera alla utgifter, inklusive kvitton, direkt till företagets bokföringsprogram, vilket reducerar tidskrävande administration för alla inblandade.

“Vår vision är att bidra till en företagskultur baserad på förtroende och tillit. Alla medarbetare ska känna sig som en viktig del av företagets framgång. Ett Pleo-kort visar för nyanställda att de är betrodda med samma tillgångar och förmåner som VD:n.”, säger Jeppe Rindom, VD och grundare av företaget Pleo.

Effektivitet som skapar trivsel

Pleo’s tjänst är i grunden mycket användarvänlig och enkel att hantera. Det tar bara ett par sekunder för medarbetarna att spara kvittot via mobil-appen, direkt vid betalning. Samtidigt kan chefer vara säkra på att budget hålls. Detta genom att, i realtid, ha full insyn över alla köp som görs via webbplattformen. Nyligen lanserades företaget i Sverige och arbetar redan med kunder som Kinnevik, Voi, Budbee och Na-kd fashion. I september slog Pleo upp dörrarna för deras nya kontor i Stockholm. 

Tjänsten används redan av över 5000 företag och passar alla - startups, byråer, konsultfirmor till småföretagare. Stora som små. Den gemensamma nämnaren bland företagets kunder är att de alla vill hantera företagets utgifter så smidigt, säkert och transparent som möjligt. Pleo integrerade även nyligen mot Fortnox bokföringstjänst, vilket innebär att alla korttransaktioner utförda med Pleo kan bokföras automatiskt i Fortnox.

“Pleo effektiviserar och gör arbetet trevligare för alla på företaget. Då kan alla lägga sin tid och energi på arbetsuppgifter som faktiskt är värdefulla för företagets utveckling och tillväxt”, säger Jeppe Rindom.

Motiverade kollegor med frihet

Andra faktorer som talar för företagskort som automatiserar företagets kvittohantering är att det leder till nöjdare och mer motiverade kollegor. Genom delegerat betalningsansvar och egna betalkort, slipper medarbetare ligga ute med egna pengar för att vänta på ersättning, vilket skapar större förtroende och tillit i företaget. 

Att vänta på ersättning för utlägg i tjänsten kan vara frustrerande och rent av försätta medarbetare i ekonomiska svårigheter. I det långa loppet kan detta bidra till en ohälsosam företagskultur och eventuella spänningar mellan anställda och chefer.

Om du litar på någon tillräckligt mycket för att anställa dem, bör du även kunna lita på att de kommer spendera företagets pengar på ett ansvarsfullt sätt. Med ett eget företagskort, slipper medarbetare be sina chefer om lov varje gång de ska betala för något i arbetet. Det skapar en företagskultur byggd på tillit och förtroende, vilket ökar nöjdheten bland medarbetare”, avslutar Jeppe Rindom.

5 anledningar till att skaffa Pleo företagskort och system:

1. Självständiga medarbetare. Med tillgång till ett eget Pleo kort kan medarbetare köpa allt de behöver för att göra sitt jobb, vilket ökar känslan av tillit och motivation på arbetsplatsen. 

2. Smidig kvittohantering. När medarbetare betalar med sitt Pleo kort, får de en notis om att fota kvittot direkt i mobilappen.

3. Transparenta utgifter. Transaktioner från Pleo syns direkt i det webbaserade systemet, automatiskt konterade och matchade med tillhörande kvitto.  

4. Insikt och analys i realtid. Med full insyn i företagets utgifter i realtid, får du värdefulla insikter till budgetarbetet.

5. Bokföring utan besvär. Exportera transaktionsdata och tillhörande kvitton från Pleo till ditt bokföringsprogram så att du snabbt kan bokföra alla utgifter. 

Läs mer om vad Pleo kan göra för ditt företag här!


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.