Fotograf: Press

Rosa gin överträffar Kopparbergs cider: ”Det syns i våra siffror”

Med sin satsning på gin har Kopparbergs fått en produkt som marginalmässigt överträffar bolagets etablerade cider. Dessutom är ginförsäljningen inte lika väderkänslig som cidern och ölet. Det säger Kopparbergs vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs ciderförsäljning har under en längre tid ökat som andel av den totala försäljningen, vilket gynnat lönsamheten då cidermarginalen generellt är högre än marginalen på öl. Nu har den ginsatsning som inleddes i våras lett till att ginen i volym räknat står för ungefär 1,8 procent av den totala försäljningen.

"Och det syns i våra siffror. Trots att vi hade en vädermässigt mycket sämre sommar i år jämfört med i fjol så håller siffrorna eftersom en produkt som ginen, med sin marginal, slår direkt på sista raden. Jag tycker att det är imponerande och fantastiskt roligt att vi lyckats kommit in på ginmarknaden och framför allt att vi tjänar pengar där", säger Peter Bronsman.

Kopparbergs lanserade i våras Kopparberg Premium Gin, en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime. Bolaget introducerade samtidigt en gin i formatet "ready to drink" på burk med en lägre alkoholhalt. För några månader sedan lanserades även en gin med smaken mixed fruit.

"Vi har tagit våra populäraste cidersmaker in i ginvärlden, egentligen en chansning från början, men det har verkligen slagit väl ut. Jag tror man har ett försprång när konsumenterna känner sig trygga med varumärket och smakerna", säger Peter Bronsman.

Jordgubb/lime-ginen fanns till en början på drygt 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King, ett antal som nu ökat till över 1.000 pubar. I våras talade Kopparbergs även om att börja sälja sin gin hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

"Nu har vi kommit in på de flesta kedjorna där några av de största är Tesco och Asda. Vi breddar oss och vi får fler kunder som vi kanske inte nått med vår cider men som vi når med ginen. Vi har nu en distribution på ungefär 30 procent i Storbritannien. Det innebär att ungefär var tredje butik som skulle kunna sälja vår gin har den i dag och det är en bra bas att stå på", säger Peter Bronsman.

Som jämförelse har Kopparbergs cider i Storbritannien en distribution på ungefär 80 procent.

Kopparbergs ginlansering i Spanien och Grekland, som bolaget tidigare flaggat för, har nu spikats och kommer att ske inför nästa säsong, kring mars/april, enligt Peter Bronsman.

Enligt vd:n planerar Kopparbergs även för att lansera en tredje ginsmak runt jul eller i början av nästa år. Dessutom finns funderingar på att bredda produktportföljen till andra klassiska spritsorter.

"Vi har varit i cider, nu går vi till gin och vad är nästa steg? När vi nu är inne i fruktprodukterna så tror jag att det finns mycket mer att göra i framtiden. Det kan vara vad som helst egentligen, att man går in i vodkasegmentet eller i romsegmentet", resonerar Peter Bronsman.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.