Bild: Apple TV+, serie, ”For All Mankind” Fotograf: Pressbild Apple

Apples annonsintäkter spås öka drastiskt – passera 100 miljarder

 Nyckeln är tv-streamingsatsningen Apple TV+, som lanserades i september.

Apple har potential att öka sina annonsintäkter från årets väntade försäljningssiffra omkring 2 miljarder dollar till 11 miljarder dollar 2025, enligt JP Morgans analytiker. 

Digitala tjänster kommer bidra med en femfaldig ökning av annonsintäkterna till Apple, menar JP Morgan i en analys från fredagen där aktien höjs till 290 dollar från 280 dollar med upprepad köprekommendation. Riktkursen är 10 procent över nuvarande kurs.

Försäljningsökningen är ett tydligt exempel på hur att Apples satsningar inuti tekniken kommer ta fart efter att åratal av tillväxt inom hårdvaror som telefoner och datorer avtagit, menar bankens analytiker.

”Investerare försöker identifiera nästa stora front för service, men vi tror sanningen finns betydligt mer lättillgängligt än många tror. Allra mest så möjligheten till annonsintäkter, som verkligen är inom räckhåll”, skriver JP Morgans analytiker.

Apple ger i nuläget inga detaljer kring annonseringsintäkter i sina räkenskaper, men om JP Morgans uppskattningar stämmer kommer intäkterna öka med i snitt en tredjedel varje år.

Det går dock sämre för Apple News+ som har problem med att öka antalet prenumeranter.

Teknikjätten Apple fick in 200 000 prenumeranter till betaltjänsten Apple News+ de första två dagarna vid lanseringen i mars, men sedan dess har antalet varit runt den nivån. Det uppger källor med insyn till CNBC.

Apple marknadsförde tjänsten med att kunderna får ta del av 300 tidningar inom bland annat nyheter, nöje och sport för 9,99 dollar per månad. Den senaste tiden har man inte gjort mycket marknadsföring för tjänsten som Apple uppges ha planer på att slå ihop med Apple Music för att skapa ett större värde.

För varje prenumerant tar Apple 50 procent av intäkterna. Aktörerna som publicerar nyheterna delar sedan på resterande 50 procent baserat på tiden som spenderats på deras innehåll. Flera aktörer har uppgett för CNBC att intäkterna är betydligt lägre än vad de från början hoppats på.

Läs även: Då lanseras Apples nya AR-glasögon


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.