Fotograf: Pexels

E-handlaren ”lurade” kunderna – döms till böter

Nätbutiken Jollyroom påstod felaktigt att varor såldes till ett lägre pris.

Företaget Jollyroom, en stor försäljare av barn- och babyartiklar på nätet, förbjuds att påstå att varor säljs till nedsatt pris, att det är rea eller utförsäljning när priset inte är väsentligt lägre än tidigare. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu även företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.

Domstolen finner att företaget i stor omfattning och systematiskt marknadsfört varor som rea eller nedsatta i pris, när varorna i själva verket inte alls varit billigare än tidigare. Domstolen pekar på att många konsumenter nåtts av den vilseledande marknadsföringen och att företaget inte kunnat visa att rean inneburit väsentligt lägre priser.

”Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i ett uttalande.

Om Jollyroom skulle bryta mot något av förbuden i domen riskerar företaget att behöva betala vite på 3 miljoner kronor för varje förbudspunkt.

Läs även: E-handelns smutsiga baksida - vartannat paket i retur


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.