Fotograf: Pixabay

Granskning: Evry pressade fram felaktiga SCB-siffror

Aftonbladets granskning har lett till att SCB meddelat att det avvecklar samarbetet med Evry.

Statistiska centralbyråns leverantör Evry, som samlar in statistik om arbetslösheten via tusentals telefonintervjuer, har en stressande arbetskultur som gör att falska intervjuer skickas in som underlag till SCB. Det uppger Evry-källor till Aftonbladet.

”Man får hela tiden höra att vi ska arbeta snabbare, snabbare, snabbare. I den situationen kan det vara frestande att ta genvägar, särskilt när de inte finns någon kontroll av att samtalen verkligen ägt rum”, säger en anställd till Aftonbladet.

Problemet relaterar också till att många på callcentret är unga med svaga kunskaper om svenska språket och svensk arbetsmarknad. Samtidigt ställs krav på att de ringer runt och genomför komplexa intervjuer om arbetsplats och anställningsform, skriver tidningen.


SCB har på grund av problemen varnat för överdrivna arbetslöshetssiffror som behöver revideras. Regeringen bygger sin politik på SCB:s siffror. Ny statistik ska presenteras på torsdag.

Läs även: SCB: Datamiss kan ha orsakat ”överskattad” och ”sannolikt missvisande” nivå av arbetslöshet


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.