ANNONS

Från 0 till 700 miljoner: Superentreprenören föreläser och hjälper företag till framgång

Magnus Helgesson är superentreprenören som startade sitt första företag redan som barn. Han köpte kaffe för 6430 kronor, bytte kaffet mot frankerade brev, och sålde vidare frimärkena för 86 400 kronor. En bra start för en 12-årig pojke med stora drömmar.

Elva år senare öppnade han sin första restaurang. Det blev starten på en lång entreprenörsresa. Magnus Helgesson skalade upp verksamheten till att bli en av Sveriges största restaurangkedjor. "Det häftigaste var att se alla medarbetare växa och ta ansvar. Det är som jag brukar säga 'man bygger inte bolag, man bygger människor, sedan bygger ni bolaget tillsammans'", säger Magnus Helgesson.

En kombination av Anders Hansen och Tony Robbins

Magnus Helgesson berättar i sin föreläsning att "basen för att nå ett mål är att man har sin hälsa, den skapas genom näring, rörelse och återhämtning".

Precis som Anders Hansen gör i sin populära bok "Hjärnstark", missionerar Magnus Helgesson för vikten av den personliga hälsan, och att varje människa ansvarar för sin egen bas.

Magnus Helgessons outtröttliga energi och förmåga att inspirera har även på sina håll dragit paralleller till hans nära vän Tony Robbins, som föreläst för miljontals människor och coachat tre sittande presidenter.

Samarbete och att göra det svåra enkelt

"Vad jag ofta märker när jag är ute på företag är att man lite för ofta gör det lite för svårt. Även om enkelhet i sig är en utmaning att uppnå så är kraften i enkelhet ofta underskattad."

"Och genom att samla kompetens och verkligen jobba tillsammans kan man uppnå absolut världsklass. Eget ansvar, samarbete och enkelhet har alltid varit nycklar i mina verksamheter", berättar Magnus Helgesson.

Koden till att medarbetare och kunder stannar

Enligt devisen "Det är inte balansräkningar och resultatrapporter som gör affärer, det är människor," började Magnus Helgesson tidigt att intressera sig för mänskliga relationer. Han tappade hakan när han upptäckte de sex mänskliga behoven.

I sin föreläsning berättar han, "Genom att kontinuerligt tillgodose minst tre av de sex mänskliga behoven, skapas det ett beroende i relationen". I min verksamhet använde vi det här varje dag i 10 år, för att öka omsättning med en kvarts miljard och vända nöjd-medarbetar-index från 1,7 till 4,4 och kundindex från 1,9 till 4,2. Tror du att det gjorde skillnad på sista raden i resultaträkningen?".

Över 500 föreläsningar de senaste 4 åren

Magnus Helgesson har utsetts till Årets Inspiratör och två gånger nominerats till det prestigefyllda priset Årets Talare. Han gjorde nyligen succé i Framgångspodden, som blev ett av de mest lyssnade avsnitten någonsin.

Framgångspoddens grundare Alexander Pärleros var fullkomligt lyrisk efter intervjun. Han rekommenderar nu samtliga som vill göra en positiv förändring i sitt företag eller i sitt liv, att lyssna på avsnitt 300 av Framgångspodden och att även boka Magnus Helgesson som föreläsare.

Läs mer om Magnus Helgesson som föreläsare eller kontakta hans agent för bokning.


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. ”Det är inte coolt att jobba över – det är coolt att ha balans”
  3. Strålande börsmorgon för solenergibolaget – storbanken backar
  4. Lågprishandeln trotsar butiksdöden – ”växer lika snabbt som e-handeln”
  5. I vegantrendens spår: USA:s största mjölkproducent riskerar konkurs
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. Topp 10: Nordens hetaste aktier just nu
  3. Krisen fortsätter för Löwengrip – säger upp all sociala medier-personal
  4. Bitcoinpriset manipulerades till rekordnivån
  5. "Konjunkturen redan på väg att bottna - kan vända upp igen under 2020"

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.