Fotograf: Slush YouTube

Han grundade superstartupen Bolt sommaren efter gymnasiet – 6 år senare är han Europas yngste unicornägare

"Mitt råd till unga entreprenörer är att välja ett namn som reflekterar visionen du har för ditt företag."

Redan när estländaren Markus Villig var 12 år visste han att han ville starta ett techföretag. Vid 19 års ålder hoppade han av datorvetenskapsprogrammet vid University of Tartu i Estland för att satsa på det egna företaget Taxify. 

Spola fram tiden sex år. 25-åringen är i dag Europas yngsta grundare till en unicorn - ett företag som drar in över en miljard dollar. Det skriver CNBC Make It

Den europeiska Uber-rivalen finns tillgänglig i 100 städer i 30 länder, har 25 miljoner användare och 500 000 förare. 

Sommaren efter att Markus Villig tagit studenten tog han ett lån av sin familj på 5 000 euro, ungefär 58 000 kronor, och drog igång företaget. Med hjälp av pengarna kunde han bygga den första prototypen till appen Taxify (i dag Bolt).

Markus Villig menar att han inspirerades mycket av Skype, som visade att techföretag "kan lanseras från var som helst". 

"Jag insåg att tech är en industri där du kan få ett enormt övertag bara genom det faktum att du kan åstadkomma stora saker med ett väldigt litet team", säger han till CNBC Make It.

Appen kom igång och Markus Villig var sparsam med företagets kostnader genom att undvika att "hyra in mängder med människor eller genomföra dyra marknadsföringskampanjer".

I stället gav han sig ut på gatorna i Tallin för att anställa taxiförare. 

"I slutändan handlar det om att vara extremt kundorienterad och sparsam", säger han.

"Det här är en industri där kunderna verkligen bryr sig om de får mycket värde för pengarna."

Boltförare kan tjäna 10 procent mer än genomsnittsföraren på liknande plattformar, eftersom Bolt bara tar 15 procents kommission från förarna per åktur. Uber tar i jämförelse 25 procents kommission från varje förare.

"Som entreprenör kan du ibland få tusentals idéer som verkar toppen och där du vill undersöka alla, men i slutändan kan du bara förverkliga ett fåtal av dem", säger Markus Villig. 

Han menar att det är anledningen till varför Bolt under företagets första fem år har varit så fokuserat på den appbaserade verksamheten och att förstå transportbehov på lokal nivå. 

Bolt har sedan dess utökat sin verksamhet till elsparkcyklar och hemkörning av mat. Och fler tjänster är planerade för framtiden, säger Markus Villig.

Expansionen till fler transportsätt är anledningen till att företaget tidigare i år valde att byta namn från Taxify till Bolt - för att reflektera differentieringen till andra transportmedel.

"Mitt råd till unga entreprenörer är att välja ett namn som reflekterar visionen du har för ditt företag, och att inte vara rädd för att ändra namnet om din vision blir större", menar Markus Villig.


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. ”Det är inte coolt att jobba över – det är coolt att ha balans”
  3. Strålande börsmorgon för solenergibolaget – storbanken backar
  4. Lågprishandeln trotsar butiksdöden – ”växer lika snabbt som e-handeln”
  5. I vegantrendens spår: USA:s största mjölkproducent riskerar konkurs
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. Topp 10: Nordens hetaste aktier just nu
  3. Krisen fortsätter för Löwengrip – säger upp all sociala medier-personal
  4. Bitcoinpriset manipulerades till rekordnivån
  5. "Konjunkturen redan på väg att bottna - kan vända upp igen under 2020"

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.