Bild: Paradox vd Ebba Ljungerud Fotograf: Pressbild

Paradox växlar upp – ska lansera fler spel än någonsin

Från 2021 och framåt siktar Paradox på att ge ut fler spel per år än det historiska snittet. 

Om Paradox planer för 2020 håller kommer gamingbolaget lansera fler spel än något år tidigare sedan börsnoteringen 2016. Och från 2021 och framåt siktar Paradox på att ge ut fler spel per år än det historiska snittet. Planer finns för ett antal olika IP:n, såväl etablerade Paradoxvarumärken som färskare tillskott till IP-portföljen.

Paradox har tidigare talat om att lansera två-fyra nya spel per år, exklusive mobilspel. Men de senaste åren har bolaget växt med nya spelstudios, mer personal och fler IP:n (varumärken).

”En stor del av den personalökning som vi gjort är på studiosidan, men vi har också ökat mycket på förläggarsidan för att mäkta med fler spel. Intentionen framåt är snarare tre-fyra eller tre-fem spel. Men jag har lärt mig den hårda vägen att alla spelprojekt blir mer eller mindre försenade så det kan bli väldigt ojämnt mellan åren”, säger Paradox vd Ebba Ljungerud i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Ett av de spel Paradox har i pipeline är Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 som ska lanseras 2020. Paradox står som förläggare av spelet som är utvecklat av den amerikanska spelstudion Hardsuit Labs. Paradox äger 33 procent av Hardsuit och har en option att öka innehavet.

Spelet baseras ett av många IP:n Paradox tog över i och med köpet av White Wolf Publishing för fyra år sedan.

Hur ser du på potentialen för White Wolfs samtliga IP:n?

”Jag tror att det finns en jättestor potential och vi ser Bloodlines 2 som ett första steg. Vi ser att det finns en värld här som är väldigt 'Paradoxig' och som passar oss bra. Det är en väldigt bred värld och vi kommer vilja göra många av de här spelen själva på sikt”, säger Ebba Ljungerud.

Att Paradox pc-spel Stellaris har fungerat bra även på konsol, i motsats till vad bolaget från början trodde, har öppnat vägen för fler grand strategy-spel till Playstation och Xbox.

Har ni några befintliga titlar kvar som skulle kunna passa till konsol?

”Vi har en del spel som inte är helt enkla att bygga om för konsol. Men till exempel när Crusader Kings III kommer så är det ingen omöjlighet, även om det inte är steg ett att ta det till konsol. Vi kommer absolut titta på om det finns ett intresse hos Sony och Microsoft och även om det finns ett intresse hos spelarna”, säger Ebba Ljungerud.

Paradox tillväxt inom mobilspel lyser med sin frånvaro. I dag finns bara två fungerande spel på marknaden, spel som hade lanserats redan innan det uttalade målet för snart tre år sedan att öka mobilsatsningen.

”Mobilsatsningen började som en helt fristående del där olika idéer skulle testas. Det har nu gjorts i flera år och vi har lärt oss enormt mycket av det. Men det svåra med mobilspel är att antingen flyger det eller så blir det ingenting alls”, säger vd:n och tillägger:

”Vi är helt övertygade om att det finns en marknad där ute. Det är bara att fortsätta att testa. Det finns ingen anledning att inte göra det eftersom vi kan göra det ganska kostnadseffektivt och ganska enkelt”.


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. ”Det är inte coolt att jobba över – det är coolt att ha balans”
  3. Strålande börsmorgon för solenergibolaget – storbanken backar
  4. Lågprishandeln trotsar butiksdöden – ”växer lika snabbt som e-handeln”
  5. I vegantrendens spår: USA:s största mjölkproducent riskerar konkurs
  1. Oljeentreprenören som sadlade om - hans nya superbatteri är "90 % billigare än litium och håller upp till 40 år"
  2. Topp 10: Nordens hetaste aktier just nu
  3. Krisen fortsätter för Löwengrip – säger upp all sociala medier-personal
  4. Bitcoinpriset manipulerades till rekordnivån
  5. "Konjunkturen redan på väg att bottna - kan vända upp igen under 2020"

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.