Fotograf: TT / Henrik Montgomery

H&M-chefen oroas över klimataktivism: ”Fruktansvärda sociala konsekvenser”

”Klimatfrågan är otroligt viktig. Det är ett stort hot som måste bemötas allvarligt av politiker, företag och individer. Men samtidigt är elimineringen av fattigdom ett minst lika viktigt mål”.

Modejätten H&M:s vd Karl-Johan Persson är oroad över protesterande som uppmanar folk att sluta konsumera, något vilket slår direkt mot klädbolagen. Det uppgav han i en intervju med Bloomberg News.

Karl-Johan Persson anser att stoppuppmaningar, även för sådant som flyg, kan leda till liten miljöpåverkan men ha ”fruktansvärda sociala konsekvenser”.

”Klimatfrågan är otroligt viktig. Det är ett stort hot som måste bemötas allvarligt av politiker, företag och individer. Men samtidigt är elimineringen av fattigdom ett minst lika viktigt mål”, sade H&M-chefen.

Uttalandet kan ses mot bakgrund av att textilbranschen står för cirka tio procent av växthusgasutsläppen. Samtidigt jobbar H&M mycket kring att minska den negativa branschpåverkan genom textilinnovationer och återvinning av kläder.

H&M äger också märkena Cos, Weekday, H&M Home och Arket.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.