Techinvesteraren: Släpp jantelagen, var inte så likeable

Hellen Wohlin Lidgard från 17-nätverket skriver om företagande och att bygga bolag genom fokus på kunden - inte vad folk tycker om en.

Det bor en fantastisk mäklare i vårt villaområde - en vacker, hårdstylad 50-åring med vassa armbågar som gör de bästa och största affärerna på villor i 20-miljonersklassen.

Killarna har inte en chans.

Jag tänker på henne med mina amerikanska glasögon: "You go girl!".

Så tar jag på mig mina franska glasögon: "Bien sur, klart kvinnan är tuff annars överlever man inte".

Så tar jag på mig mina svenska glasögon och tänker innan jag hunnit reflektera: "Är tjejen inte lite för mycket?".

Något är fel med den svenska attityden.

I Sverige är andelen kvinnor som startar och driver företag bland de lägst i Europa, bara 4 procent av kvinnorna i Sverige driver företag mot exempelvis 8 procent i Holland (se GEM-rapporten).

Förväntningar på kvinnor i Sverige kan vara en av många orsaker. De kombinerar både den svenska jante-attityden och synen att kvinnan ska vara "likeable" och inte sticka ut för mycket. Att vara så ogullig som Greta i sitt FN-tal var inte rätt enligt den måttstocken.

Synsättet är djupt nedärvt och delas till lika delar av män och kvinnor i Sverige. "Vem f-n tror hon att hon är?". 

Svenska politiker tycks slå knut på sig själva för att begränsa, försvåra och förhindra företagare inom välfärdstjänster, nu senaste genom att chockhöja ansökningsavgifterna för nyetableringar. Det går bra att ha ett vinstdrivande företag som bygger skollokalerna, eller gör skolmaterial och skolmaten men när vinstdrivande företag ska undervisa eleverna så ropar till och med statsministern "barn på börsen".

Det är bara när den mer kvinnoledda verksamheten med själva omvårdnaden kommer på tal som det anses djupt obehagligt att ens vilja tjäna pengar. Det handlar i grund och botten om svenska attittyder mot kvinnor som affärspersoner och företagare.

Kvinnor ska helt enkelt inte drivas av att tjäna pengar. Nu ser vi en härlig och bra uppgång av antalet kvinnor som startar bolag inom bland annat tech-området och får mycket positiv uppmärksamhet. Ett fantastiskt exempel på ett bra pris är årets unga företagare, Louise Sköld, som tagit bolaget Hairtalk till Sverige. "Med förmågan att vända en stor motgång till sin största styrka har företagaren lyckats bryta mark i en konkurrensutsatt bransch och krossa allt motstånd," lyder juryns motivering. Hon är nu en av oss cirka 50 kvinnor i Sverige som startat och lett bolag som omsätter över 50 miljoner kronor. Starkt jobbat!

Många priser går dock till de unga kvinnor som ska rädda världen men inte har någon egentlig hållbar väg att tjäna pengar. Här får vi se upp. Företag har och ska ha andra syften än att tjäna pengar, men företag måste tjäna pengar och företagare måste vara ganska tuffa affärspersoner för att lyckas. Allt annat är hyckleri.

Och det gör att man samtidigt inte kan vara omtyckt av alla. Intåget av fantastiska entreprenörskvinnor med utländsk bakgrund i Sverige kan vara en booster för att tillåta en ny syn på den framgångsrika affärs- eller karriärkvinnan. De persiska, kurdiska, assyriska och grekiska entreprenörskvinnorna jag känner och har sett kör oftare en rakare och mer affärsinriktad stil. De visar vägen.

Mäklaren i exemplet ovan struntar förmodligen i vad omgivningen tycker – hon ser att hennes kunder är nöjda och det betalar sig. Så bygger man framgångsrika bolag och affärer: genom fokus på kunden och inte på vad andra tycker om en, det vet framgångsrika företagare.

Så, var inte så likeable, kör på!

Läs även: Krönika: Medarbetarna är din starkaste förändringskraft