ANNONS

Nu tar de mobila kassasystemen över i handeln

Genom att flytta över kassasystemet till en smartphone eller surfplatta kan butiker skapa nya butiksupplevelser som faktiskt ökar försäljningen. För att stötta den här snabbväxande industrin, som exploderat under de senaste åren, har betalföretaget Bambora utvecklat den nya betallösningen Bambora Connect. Nästa år lanseras lösningen även i Sverige. 

I mer än ett sekel har kassaapparaten varit navet för butikshandelns transaktioner. ”The point-of-sale”, eller POS som det ofta kallas, har varit just det: en fysisk punkt dit alla kunder måste gå för att avsluta sina köp. Nu håller detta på att förändras. 

Eftersom digitala betalmetoder nu dominerar i handeln måste butikernas point-of-sale inte längre fungera som ett kassaskåp för kontanter. Detta, tillsammans med utvecklingen av smarta telefoner och surfplattor, ledde 2012 till lanseringen av en ny typ av kassasystem: mobile point-of-sale (mPOS).

Sedan dess har mPOS-marknaden vuxit fort. 2017 var den globala marknaden värderad till cirka 17 miljarder dollar och den siffran förväntas växa till 55 miljarder år 2024. Men mPOS-revolutionen handlar inte bara om att ersätta hårdvara. Den största anledningen för butiker att ”bli mobila” är möjligheterna det skapar för att utveckla butiksupplevelsen.

”Fler och fler handlare inser att de behöver omvärdera sin shoppingupplevelse om de ska kunna konkurrera med bekvämligheten som e-handeln erbjuder. Att placera kassasystemet i händerna på butikspersonalen är ett sätt att göra just det”, säger Mark Roberts, chef över Bambora Connect. 

Läs mer om Bamboras betallösningar här

Istället för att kunderna ska behöva köa för att få hjälp eller få betala kan butikspersonalen nu gå runt fritt i butiken. De kan hjälpa kunderna där de är och avsluta köpet på stående fot. De mobila kassasystemen utvecklas även ständigt av fristående mjukvaruföretag som lägger till ny funktionalitet som exempelvis gör det enklare att se om varor finns på lager eller hantera online-returer i butiken.

Allt det här bidrar till en mer flexibel och mer digital butiksupplevelse som faktiskt driver försäljning. Enligt en amerikansk studie, genomförd av IHL Group, hade detaljhandlare vars personal använde mobila verktyg en 77 procent högre försäljningstillväxt än snittet och de som använde mobila kassasystem hade 92 procent högre försäljningstillväxt.  

Löser betalningsutmaningen

Varför använder då inte alla butikshandlare mobila kassasystem? En utmaning som den här teknologin har mött har varit hur man ska integrera betalningarna till det mobila kassasystemet. För de mjukvaruföretag som varit pionjärerna inom mPOS-teknologin har integrerade betalningslösningar varit lika viktiga som de varit svårhanterliga. 

För att lösa det här dilemmat har Bambora utvecklat en revolutionerande betallösning kallad Bambora Connect, riktad specifikt till de mjukvaruföretag som utvecklar mPOS-lösningar. 

”Bambora Connect är det snabbaste sättet att integrera en allt-i-ett-lösning för betalningar med sin mPOS-mjukvara. Det tar mindre än 24 timmar och mjukvaruföretagen kan sedan erbjuda sina handlare en fullt certifierad och fullt integrerad lösning för kortbetalningar som även handlarna kan komma igång med på bara 24 timmar. Handlarna får tillgång till moderna kortterminaler, kan hantera cross-border-betalningar och kan få sina pengar utbetalda redan dagen efter”, säger Mark Roberts.

Läs mer: Så fungerar Bambora Connect 

Bambora Connect har redan lanserats i Storbritannien och Tyskland och planen är att lansera Bambora Connect även i Norden under 2020. Enligt Mark Roberts kan den lanseringen fungera som en katalysator för utvecklingen av mPOS-tekniken i Sverige. 

”Vi har redan märkt av intresset bland svenska mjukvaruföretag som ser fördelarna i att vi kan förenkla betalningsintegrationen så här mycket”.  


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.