Fotograf: Unsplash

Kraftigt inbromsad tillväxt i Kina och Indien – unga kineser mer pessimistiska

Den inhemska konsumtionen har inte kompenserat för Trumps handelskrig. En viktig förklaring är att den yngre generationen är mindre benägen än sina föräldrar att konsumera en masse.

Handelskrig mellan USA och Kina, hårdare tag mot korruption och nedstängning av en massa fabriker gör Kinas befolkning alltmer orolig inför framtiden.

Oron är befogad med tanke på att Kina med 6 procent har visat den svagaste Q2-tillväxten sedan regimen började offentliggöra den sortens data 1992, enligt Bloomberg.

Läs även: ”Stark önskan” om handelsavtal från både USA och Kina – men strategerna är tveksamma

Därmed har regimens förhoppningar om att inhemsk konsumtion bland annat ska kompensera effekterna av Donald Trumps handelskrig inte infriats. I stället har försäljningen av alltifrån bilar till utrustning för hemmet bromsat in rejält.

Den oroliga ekonomiska situationen i Asien underlättas knappast av att Indiens tillväxt i juni var den svagaste på sex år, enligt Bloomberg.

Även om tillväxten för Indien och Kina alltjämt ligger högre än i många andra länder rör det sig om en kritisk nedgång.

Julian Evans-Pritchard, en Singapore-baserad ekonom för det brittiska analysföretaget Capital Economics, säger till Bloomberg att nedgången i Kina beror på att unga kinesiska konsumenter känner sig mer pessimistiska inför framtiden och därmed är mer försiktiga än sina föräldrar att spendera pengar på alltifrån lyxartiklar till bilar.

Då det gäller Indien offentliggjorde regeringen så sent som förra månaden ett skattesänkningspaket på 20 miljarder dollar för näringslivet i syfte att bromsa nedgången. Problemet är bara att ett finansiellt system som håller på att kvävas av ”sura lån” och landets högsta arbetslöshet på 45 år har lett till utbredd pessimism bland såväl konsumenter som näringsliv.

När det gäller just Kina har Capital Economics noterat att den totala försäljningen för jättelandets 100 största retailbolag – inklusive e-handelsgiganten Alibaba – har minskat.

Den inhemska konsumtionen hjälptes inte ens av Golden Week den 1-7 oktober då mängder av kineser reser runt i landet. Den inhemska konsumtionen var ändå lägre än vid samma helgdagar förra året.


Få platser har dock drabbats hårdare än södra Chennai. Staden, som utgör en knutpunkt för landets biltillverkningsindustri, har fått se 580 000 jobb försvinna enbart de senaste 18 månaderna.

Läs även: Ikea investerar över 13 miljarder kronor i kinaexpansion


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.