Fotograf: Pexels

Facebook tappar dagliga användare i Sverige

Allt fler svenskar uppges reflektera över vad de gör på internet.

Facebook har för första gången börjat tappat dagliga användare i Sverige men utvecklingen tros inte påverka e-handeln, enligt intresseorganisationen Svensk Digital Handel.

”Om konsumenten inte gillar plattformen flyttar den. För e-handeln finns det ständigt flera kanaler att använda sig av för att på ett enkelt sätt nå ut. Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans, men jag ser inte att det kan hända nu”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, till Di Digital.

Det minskade användandet kommer från att det svenska internetanvändandet mognat. Allt fler svenskar uppges reflektera över vad de gör och vilka konsekvenserna av det blir, enligt Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Facebook kom i fjol också att tappa dagliga användare i USA, ett besked som sänkte aktien med flera procent.

Läs även: Tiktok blir granne med Facebook – och snor deras anställda


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.