Fotograf: Aorta

Därför gillar Måns Zelmerlöw att klä av sig naken – och investerar i nätapotek, märkeskläder och padel

Efter ett par dåliga investeringar har Måns Zelmerlöv lärt sig att det som fungerar är att satsa på något han verkligen tror på fullt ut – och har testat själv. Det är därför han klär av sig naken för nätapoteket Meds, berättar han för Veckans Affärer.

”Jag kommer från en nakenliberal familj där det var vanligt att man gick omkring naken i hemmet. Frihetskänslan är total, men det finns också något roligt i svenskarnas respons på nakenhet och hur pryda vi är.”

Det svaret ger Måns Zelmerlöw på frågan vad det är med honom och nakenhet då han dels nyligen stod för en nakenchock i en reklamfilm för nätapoteket Meds efter att ha gått in som delägare och ambassadör i januari, dels då han gjort sig känd för att föreslå nakenbad i slutet av fester.

Om talesättet ”all publicitet är god publicitet” stämmer är reklamfilmen där han rider naken på en häst ett genidrag.

Enligt branschtidningen Resumé gick Meds från noll varumärkeskännedom till att med 14,5 procent slå hastighetsrekord för norra Europa i Google Brand Lift Studies.

Vägen till att investera i Meds började med att Måns Zelmerlöw satt med Lunda-vännen Christian Westin Jansson i en bar och diskuterade huruvida Måns ville gå in som delägare och ambassadör.


Förutom att Christian Westin Jansson själv hade gått in som investerare har Meds lockat stora namn – alltifrån bolagets ordförande Richard Båge som har skapat såväl Insplanet som Mediaplanet och grundaren av reklambyrån Storåkers McCann Michael Storåkers till Leo Vegas-grundarna Gustav Hagman och Robin Rahm och Tradedoublers medgrundare Felix Hagnö.

MER HELGLÄSNING: Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”

Att han känner Christan Westin Jansson från tiden i Lund är bara en del av förklaringen till att han har gått in i Meds och inte exempelvis Apotea.

Den andra förklaringen handlar om att Meds ligger långt fram när det gäller hastigheten på leveranserna.

”Meds levererar på en timme inom tullarna och har som underdog målet att alltid vara snabbare än Apotea. Fysiska apotek har fortfarande cirka 90 procent av marknaden, men jag räknar med att marknaden för nätapotek kommer att explodera.”

Den första reklamfilmen för Meds – där Måns Zelmerlöw står i ett kök och desperat letar alternativ till snus, tog aldrig skruv – men när Meds gick över till Calle Schulmans reklambyrå Good Enough blev det en helt annan femma.

”Vi ville skapa något uppseendeväckande med parodier på alltifrån när Ace Ventura kallar på djuren och reklamfilmen för Old Spice med en man på en häst, till en klassisk regnscen som i stort sett vartenda boyband har spelat in.”

Han konstaterar att han inte för sitt liv hade trott på ett så stort genomslag för reklamfilmen och tar kritik som SvD-rubriken ”Måns Zelmerlöws reklamfilm ett bottenrekord i själlöshet” med ro.

”Jag är övertygad om att 99,9 procent förstår att reklamfilmen är ironisk.”

Han förstår heller inte varför vissa varumärkesexperter säger att filmen har sabbat hans varumärke.

”Varför skulle det faktum att jag rider naken på en häst sabba 14 år i branschen? Den scenen är ju heller ingenting mot när jag inför en tv-publik på cirka 200 miljoner människor gled in naken på en hoverboard under Eurovision 2016.”

MER HELGLÄSNING: Professorn: Vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige

Som boende i England konstaterar han ändå att nätapotekens leveranser i landet är oerhört mycket snabbare än i Sverige i det att många klarar att leverera till hela London inom en timme.

Även om han idag är en välkänd stjärna boende i ett fint hus i Surrey utanför London – och är nygift med skådespelaren Ciara Janson – var det långtifrån hugget i sten att han skulle bli artist.

Uppväxt i Lund med akademiska föräldrar närde han visserligen tidiga drömmar om en musikkarriär, men var inställd på att branschen var så tuff att han måste ha en utbildning att falla tillbaka på.

I skolan var han så blyg att scenen – något motsägelsefullt kan tyckas – var den enda plats där han kände sig trygg.

Vägen till Idol började med att han skulle få 500 kronor av en kompis om han vågade söka. Idag konstaterar han att femteplatsen berodde på att han var för lat och inte tog chansen att lära sig att sjunga och röra sig rätt.

När strålkastarna släckts, det var knäpptyst från skivbolagen och siktet var inställt på att återvända till Lund och plugga juridik hörde TV4 av sig och frågade om han ville medverka i samband med starten av Let’s Dance.

Återigen tog latheten ett sådant grepp om honom att hans danspartner fick ta ett allvarligt snack med honom. Något som inte bara bidrog till att han vann danstävlingen, utan till att han aldrig har varit lat igen sedan dess.

MER HELGLÄSNING: ”Ingen har fattat att vi måste leva på en fjärdedel av vår lön – så vi är körda”

Artistkarriären i all ära, men med många idéer och visioner har entreprenörskap och investeringar alltid funnits med i livet.

Som 18-åring sålde han exempelvis resor till Prag.

Första investeringen skedde i appen U Decide, som precis som namnet antyder gick ut på att rösta om saker via nätet, men som aldrig tog fart.

Sedan blev det storsatsning på padel-anläggningar i Sverige med vapendragaren Jonas Björkman som han hade lärt känna när denne var spelaransvarig för Swedish Open i Båstad och lät Måns uppträda vid Centercourt.

Enkelt förklarat är padel en kombination av tennis och squash i det att väggar omgärdar en tennisplan.

”Jag upptäckte sporten på Gran Canaria för fem år sedan och föll pladask.”

Det är nog ingen slump att han återigen satsar på en racketsport då han i unga år tränade tennis fem gånger i veckan med Stefan Edberg som förebild.

”I tennis är det närmast omöjligt att få till en vettig match om spelarna är ojämna, men i padel gör det inte så mycket. Dessutom är det en sport som ser snygg ut.”

MER HELGLÄSNING: De sålde sitt anrika byggvaruhus för halva priset: ”Jag är glad att mina döttrar inte behöver känna att de måste bli träpatroner”

Idag äger han 25 procent i PDL Center som har 15 padelhallar utspridda över Sverige, omsatte 18,3 miljoner kronor 2017 och gjorde en vinst på drygt 4,6 miljoner kronor det året.

”Padel är Europas snabbast växande sport och i Spanien är det redan näst största sporten efter fotboll.”

Därefter skedde en försumbar investering i jaktappen The Great White som går ut på att hjälpa markägare att hyra ut jaktmarker till jägare.

”Här har jag mest varit ansiktet utåt.”

Storsatsningen Båstad-festivalen Summer On har dock inneburit ett helt annat engagemang då familjen alltid haft sommarbostad i Båstad.

I somras var festivalen inne på sitt femte år och hade sålt slut på biljetterna med cirka 7 500 besökare per dag under två dagar.

”Jag har varit med i Summer On från början och vi ska nu utvidga till att skapa en familjedag samt drar igång Project X Festival i Malmö i november.”

MER HELGLÄSNING: Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”

Sedan ett år tillbaka har han även gått med i en grupp som har köpt loss det klassiska klädmärket Henri Lloyd.

”Jag är ingen storägare, men det rör sig ändå om en stor investering för mig. Henri Lloyd har varit mitt favoritmärke sedan barnsben.”

Planen är att genom en satsning på segling och väder återvända till märkets rötter och börja med att släppa en heritage-kollektion.

”Strategin har mottagits fantastiskt bra och jag hoppas på samma vändning för Henri Lloyd som för märken som Helly Hansen och Lacoste.”

I takt med mer eller mindre lyckade investeringar har Måns Zelmerlöw dragit en viktig lärdom.

”Ska mina investeringar fungera måste jag investera i saker jag tror på, vet fungerar och som jag själv har köpt eller åtminstone skulle köpa.”

Han arbetar även ideellt via Zelmerlöw-Björkman Foundation där målet är att bygga skolor, kliniker och internat till Kenyas fattigaste delar och i nästa steg också Etiopien.

Måns Zelmerlöw har även ägnat sig åt mildare former av daytrading och gick exempelvis in i Climeon före noteringen – bolaget förvandlar spillprodukter till miljövänlig energi.

Stjärnan tror att det faktum att han med Björn Skifs som förebild har ägnat sig åt en massa saker och likt Björn är sig själv och har en positiv inställning till livet starkt har bidragit till framgångarna.

På frågan om Måns lever efter uttrycket ”det handlar inte om hur man har det, utan hur man tar det” svarar han:

”Jag har lätt för att se det roliga i situationer som exempelvis reklamfilmen med Meds och precis som du säger har nog planen alltid varit att inte ha en plan. Jag kan ställa upp femårsplaner, men det slutar oftast med att de går i kras redan efter sex månader.”

MER HELGLÄSNING: Per Holknekt har 36 bolag i bagaget: ”Min konstanta nulägesanalys leder till minst tre idéer per dag”


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.