Fotograf: Unsplash

Lyxbolaget bakom Louis Vuitton överträffar förväntningarna – 11% organisk tillväxt

LVMH:s aktie har i år stigit med 40 procent.

Lyxkonglomeratet LVMH ökade sin försäljning under tredje kvartalet med 11 procent organiskt till 13,3 miljarder euro, motsvarande 145 miljarder kronor.

Det var långt utöver den försäljning på 12,7 miljarder euro som analytikerna räknat med på förhand, skriver Financial Times.

Enligt LVMH, som bland annat äger varumärken som Louis Vuitton, Dior, Bulgari och Moët & Chandon, gjorde Europa och USA goda framsteg under kvartalet och även Asien utvecklades väl trots en svår kontext i Hongkong.

Bland de stora lyxkonglomeraten, som även innefattar Kering, Richemont och Hermès, var LVMH först ut med att rapportera och signalerna var alltså positiva, trots handelskonflikten mellan USA och Kina och de pågående oroligheterna i Hongkong.

Av LVMH:s olika divisioner växte den största, mode och lädervaror, med 19 procent. Vin och sprit ökade 8 procent, medan parfym och kosmetik steg 7 procent, och klockor och smycken växte med 5 procent.

LVMH:s aktie har i år stigit med 40 procent, men under de senaste fyra månaderna har utvecklingen gått i sidled.

Läs även: Louis Vuitton-ägaren är nu bland världens tre rikaste


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.