Fotograf: Pressbild

Svenska företagets klimatsmarta proteinkälla – mjölmasken

Mjölmasken har förädlats till ett vitt pulver med 88 % proteinhalt.

Almi Invest har investerat 1 miljon i företaget Tebrito där mjölmaskar ska bli den nya klimatsmarta proteinkällan. I emissionen fick företaget in totalt 2,7 miljoner.

Tebrito har med framgång framställt ett smakfritt 80-procentigt proteinpulver av mjölmaskar. 

Utöver stora mängder protein, innehåller mjölmasken vitaminer samt mineraler och har har dessutom antiinflammatoriska egenskaper.

Matkonsumtion är en sektor i FN:s färdplansrapport, de belyser att det krävs en snabb övergång från dagens höga konsumtion av rött kött. Hållbara proteinkällor som insekter och växtbaserade alternativ har blivit ett hett ämne.

Just nu utreder EU om fem insekter, varav mjölmasken utgör en av dem, ska komma att tillåtas i livsmedel.

Läs även: Med Rockström i spetsen släpps nu en ny ”färdplansrapport” – positiva tecken

”Efterfrågan på insektsbaserade produkter är redan idag långt större än tillgången. Tack vare kapitalet och investerare som delar vår vision, blir detta startskottet för realisering av högautomatiserad klimatsmart insektsproduktion i Sverige”, säger Nils Österström, vd på Tebrito i ett pressmeddelande. 

Tebrito har redan restauranger och livsmedelsproducenter som väntar på den kommande produkten. Företaget är baserat i Mora och i dagsläget används mjölmasken som proteinkälla till djur.

”Tebrito kan leverera en kompletterande proteinkälla till marknaden till en väldigt attraktiv CO2 nivå. Bolaget har gått från klarhet till klarhet vilket är mycket glädjande”, säger Martin Norrklev, Investment Manager på Almi Invest. 

Produktionen kan automatiseras på mindre ytor, med låg vattenförbrukning och användning av naturresurser. Restprodukten kan användas som gödsel.

Läs även: Supertalangen Eslam Salah vill lösa våra proteinproblem med lupin

Växtbserade köttsubstitut har tagit börsen med storm. Superhajpade företag som Beyond Meat och Impossible Food har haft problem att möta den stora efterfrågan. I vegorallyt har även mjölkkriget brett ut sig med nya växtbaserade mjölksubstitut.

I en rapport framgick det att mer än hälften från den yngre generationen har ändrat sina matvanor och minskat på sin köttkonsumtionen eller helt slutat äta kött för klimatets skull. Att nå en hållbar matproduktion, framförallt inom proteinkällor, är en av framtidens stora utmaningar. 

Läs även: Unga ändrar vanor för klimatet – mer än hälften har gett upp kött eller minskat sin konsumtion


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.