Fotograf: Unaplash

”Ska automatisera konsultbranschen”

I veckans avsnitt av podden Heja framtiden träffar Christian von Essen 'martech'-experten Rodrigo Pozo Graviz.

Med erfarenhet från både finansvärlden och kommunikationsbranschen har Rodrigo Pozo Graviz byggt upp analysbyrån Graviz Telescope, där man ger sina kunder prediktioner baserat på analyser av stora dataset.

Rodrigo Pozo Graviz insåg att ”man ofta blir ifrågasatt när man jobbar med kommunikation och träffar ledningsgrupp och vd:ar.”

”De anser att det är svårt att räkan värdet på det marknadsföringsinsatsen man gör.”

Då bestämde Rodrigo Pozo Graviz sig för att sätta siffror på dessa och började bygga modeller för att se marknadsföringens effekter. Han grundade analysbyrån Graviz Telescope.

”Hela marknadsföringsbranschen och kommunikationsbranschen har blivit extremt påverad av konkurrenter, prisjägare och teknologi för att man har stått still. Man har svårt att påvisa det långsiktiga värdet av det man gör. ”

Utgångspunkten är att ersätta managementkonsulter med datadrivna algoritmer.

Konsultbranschen växer årligen med nästan 4-5 procent. Anledningen till att de själva inte innoverat inom sin bransch är att de är mätta och nöjda med den tillväxt de har.

”Vi vill skapa mer tid åt de som jobbar med den finala rådgivningen och de som sitter med besluten”, säger Rodrigo Pozo Graviz och belyser att ungefär 80-85 procent av det som görs kan automatiseras. 

Podcasten Heja framtiden vill lyfta nyheter kring positiv utveckling och tekniska möjligheter och föra samtal kring hur vi kan skapa en bättre framtid tillsammans.

Heja framtiden programleds av Christian von Essen.

Vad innebär den datadrivna verkligheten för företag som vill se runt hörnet, och vilka egenskaper bör framtidens marknadsförare och managementkonsulter tillägna sig för att behålla sin relevans?


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.