Så ska Ikea bli både smartare och sundare

Nu tar Ikea upp kampen med Google och Amazon om smarta hem-produkter. Samtidigt ska man ta itu med globala utmaningar som smutsig luft och vattenbrist.

Större andel försäljning via nätet, monteringstjänster och experiment med småbutiker i stadskärnor.

Enligt Financial Times genomgår Ikeakoncernen sin största transformation sedan gruppen bildades för 76 år sedan.

Nu tar den svenska möbeljätten ytterligare ett gigantiskt kliv genom en storsatsning på smarta hem-produkter. 

Genom att placera "hemmet" i första rummet och "smart" i det andra hoppas Ikea kunna hålla konkurrensen från Silicon Valley-baserade techjättar som Google och Amazon stången.

Efter att småskaligt ha inlett sin smarta hemsatsning för två år med först lampor som styrs via en app och därefter persienner introducerades ett samarbete med den amerikanska högtalartillverkaren Sonos i somras.

Det samarbetet är en krigsförklaring mot smarta hemhögtalare som Google Home och Amazon Echo.

Chefen för Home Smart, Björn Block, hävdar i Financial Times att Ikea har lärt sig av tidigare misstag som när man på egen hand släppte en hel produktserie tv-apparater som fick usla recensioner.

Storsatsningen stannar inte vid högtalare. Björn Block uppger att man just nu tittar på att kraftigt utöka antalet produkter där vattenbrist och luftföroreningar är några stora problem som de ska adressera. Redan i dag säljer man svenska Altereds snålspolande kran och man tittar på att addera luftrenare i olika produkter.

Som ett led är man i full färd med att rekrytera mjukvaruingenjörer till södra Sverige, men även till verksamheter i såväl USA som Asien.

Enligt Financial Times är Ikeas nya satsning en naturlig effekt av de dramatiska förändringar som sker inom retailområdet just nu med alltifrån allt större e-handelsvolymer till minskade besök i köpcentra.

“Vi ser det som ett väldigt intressent område att ge sig in på. Vi vill förenkla det och göra det prisvärt. Jag tror verkligen att Ikea skulle kunna ha en ledande roll inom området för smarta hem”, säger Torbjörn Lööf , chef för Inter Ikeagruppen som äger varumärket, till Financial Times.

Björn Block är tydlig med att inte enbart ser techbolagen som konkurrenter, utan också som möjliga samarbetsparters.

Han understryker dock att man vid sådana eventuella samarbeten inte tänker tillverka “leksaker” ihop, utan snarare produkter som löser just problem.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.