Johan Nihlén på Altered. Fotograf: Pressbild

”Genom samarbetet med Ikea når vi tre miljarder människor redan nästa år”

E-prizefinalisten Altereds kranteknik sparar enorma mängder vatten och energi. Bolaget har redan samarbetsavtal med Ikea och snart kommer första duschen.

En stor del av världens färskvatten används i hemmen. Altereds uppfinning, som bygger på att släppa ut mindre vatten ur kranarna och i stället sprida det i miljontals droppar för samma effekt, kan minska vattenförbrukningen med upp till 98 procent.

Se alla nominerade till E-prize 2019 och rösta på din favorit här!

Idén kläcktes av innovationsprofessorn Kaj Mickos för tio år sedan och dammades av på en familjemiddag flera år senare. Tanken var att uppgradera de mer än åtta miljarder kranar som redan finns på marknaden. Att ta fram en liten enkel lösning men med enorm potential.

I dag är Kaj Mickos ansvarig för R&D i bolaget, startat 2016. Svärsonen Johan Nihlén är vd och Mikael Abbhagen står för designfokus och estetiken, en kombination man tror varit värdefull för företaget.

”När man pratar om hållbarhet ser många något fult och tråkigt framför sig. Vi utvecklar extremsparande produkter som har funktion, upplevelse och design i paritet med det som människor har i dag”, säger Johan Nihlén.

”Det första munstycket lanserades på Kickstarter. Vi fick snabbt sextio miljoner visningar på Facebook. Det skapade en galen period i våra liv. Vi vaknade upp med hundratals missade samtal och tusentals mejl per dag.”

Kranserien ska lanseras för fler segment och till slutet av året är det dags för en duschlösning, som ska spara 85 procent med full funktion.

Besparingsmöjligheten beror på att bara en bråkdel av det vatten vi använder i vanliga fall nuddar huden, eller till exempel de grönsaker vi vill skölja. När vattnet bryts upp i droppar ökar ytarean och du kommer i kontakt med, och använder, varje droppe vatten. Förutom vatten sparas uppvärmningskostnader.

Kranarna, som i Sverige beräknas vara inbesparade på drygt ett år för hushåll och på 6-7 månader för hotell, enligt Johan Nihlén, säljs i dag via Dahls i Sverige.

I början av nästa år släpps en plastversion för Ikea.

”Våra produkter passar i flertalet av de åtta miljarder kranar som finns i världen. Genom samarbetet med Ikea når vi tre miljarder människor redan nästa år. Utmaningen är att få människor att testa så att de känner att det faktiskt fungerar”, konstaterar han.

Målet är därför att bygga en produktportfölj av partnerskap med hotell och restauranger främst i Skandinavien, sedan i Europa och därefter resten av världen.

”Redan nu tittar vi dock på partner i Indien till följd av stort intresse och i USA pågår förhandlingar med flera butikskedjor.”

Var blev det virala intresset störst?

”Det har verkligen varit från hela världen. I början prickade vi av länder på en karta. I slutändan var det bara Kuba, Nordkorea och Island som inte hört av sig.”

Bolag: Altered
Gör: Munstycken för befintliga kranar
Hemvist: Stockholm
Vd och medgrundare: Johan Nihlén

Här är alla E-prize-finalister 2019 – rösta på din favorit här!

ENERGIEFFEKTIVISERING

FÖRNYBAR ENERGI

HÅLLBARA TRANSPORTER


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.