Bild: Elonroads vd Dan Zethraeus Fotograf: VA Montage: Elonroad

Laddar medan du kör – framtidens fossilfria transportlösningar

Laddskenor på vägen och på parkeringsplatsen. Elonroads teknik ökar räckvidden och minskar behovet av stora tunga batterier.

LUNDABASERADE ELONROAD HAR tagit fram en laddinfra-Lstruktur som kan ladda alla typer av elfordon, både parkerade och i drift.

Deras elektriska laddsystem är både en automatisk parkeringsladdare utan kablar och en elektrisk väglösning för laddning under körning. Enligt bolaget fungerar det lika bra i städer som på motorvägar, parkeringar och i taxiuppställningar.

Lösningen, som snabbt kan installeras direkt på asfalt, bygger på ledande räls som inte sticker upp så mycket att den stör trafiken. En ledande avtagare under fordonet ansluter till rälsen, som bara är aktiv när den täcks av ett fordon. Det finns ingen farlig spänning framför eller bakom fordonet.

I samarbete med Lunds universitet har de byggt en testbana på tvåhundra meter som testats sedan 2017. Den har finansierats av Energimyndigheten med 1,6 miljoner euro och stöd från det lokala energibolaget Kraftringen. Nyligen fick de Trafikverkets uppdrag på en kilometer elväg i Lund.

”Om ett år ska vi ha halva sträckan klar för demo och tester”, säger vd Dan Zethraeus.

Om två år ska bolaget även presentera en nedsänkt variant som är dyrare att placera ut, men som fungerar bättre på motorvägar.

Elvägen testas med en lokalbuss från Skånetrafiken, som är med i konsortiet som utvecklar elektrifieringen av bussar.

Bild: Elonroads 

Faktaruta

Bolag: Elonroad.
Gör: Laddar elfordon under färd.
Hemvist: Lund.
Vd och grundare: Dan Zethraeus.

”Vi vill bygga framtidens fossilfria transportlösningar, förflytta människor och varor utan att belasta miljön som vi gör i dag. Med självkörande fordon kan man låta fordonen jobba dygnet runt, använda färre fordon och dela på flottan”, säger Dan Zethraeus.

”Utmaningen är att slitdelarna ska hålla länge. Det samarbetar vi både med universitet och företag om. Nu öppnas en marknad där flera aktörer har allt att vinna av att hjälpas åt.”

På sikt kan tillverkningen av skenor licensieras ut.

”Vi har en färdig betallösning, vi kan strömsätta väldigt korta skenor. Mjukvaran kan bli vår kärnaffär längre fram. Hårdvaran kan tillverkas av många”, säger han.

Hur kom du på idén?

”Jag har alltid byggt teknik för att göra det jag vill. Det började som en enkel idé för 5-6 år sedan. Snöslask gav mig inspirationen till att det skulle funka med upphöjd räls.”

Här är alla E-prize-finalister 2019 – rösta på din favorit här!

ENERGIEFFEKTIVISERING

FÖRNYBAR ENERGI

HÅLLBARA TRANSPORTER

 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.