Fotograf: Pixabay

Krönika: Köket – från hemmets hjärta till dark kitchen

Köket, en gång hemmets hjärta, är i den nya digitala världen på väg mot samma öde som tv-rummet, hemmakontoret och hobbyrummet, skriver Per Olof Lindsten.

Den värmande vedspisen har blivit en blank teppanyakihäll. Bondkökets gemyt en öde köksö.

Är det några här i världen som både vet och till stor del styr hur trenderna går i våra hem så är det Ikea. En designchef på den svenska möbeljätten spådde nyligen att ”framtidens hem inte alls med säkerhet kommer att innehålla kök”.

En färsk studie som refereras i tidskriften Atlantic visar också att 30 procent av amerikanerna som tillfrågats ser soffan som sin primära matplats. Ytterligare 17 procent äter i sängen. Bara hälften kvar som äter i köket med andra ord.

Per Olof Lindsten är digital redaktionschef på Veckans Affärer.

Samtidigt som amerikanerna redan i dag spenderar mer pengar på att ”äta ute” så visar sig milleniegenerationen tre gånger så villiga att beställa hem mat som sina föräldrar.

Över 350 miljoner kineser använder någon av landets matleveransappar. Det är här kampen om köket kommer att stå.

Makten över maten.

Varför stå hemma vid spisen när man snabbt, smidigt och billigt kan beställa hem precis den mat man är sugen på.

Techjättar som Amazon, Uber, Google och Alibaba har tillsammans med en rad tunga riskkapitalister pumpat in många miljarder i en av den nya digitala världens snabbast växande delar, matleveransbranschen, med bolag som Just Eat, Deliveroo, Grunhub, Uber Eats och många fler.

Matleveransbolagen har som mål att nå så pass låga priser att det inte bara blir enklare och snabbare utan också billigare att beställa hem mat än att laga den själv.

Det ska så småningom ske med storskaliga logistikhubbar där maten lagas av robotar och sedan levereras med hjälp av drönare.

Men redan i dag är nästa steg på gång. I många av världens större städer finns en helt ny form av matprocessande, så kallade ”dark kitchens”, aktörer som i stor skala och med billig arbetskraft i billiga lokaler, inte sällan en industrilokal eller en container på en parkeringsplats, lagar mat som sedan körs ut av matbuden på sina cyklar och mopeder.

Och naturligtvis har dessa nya tidens kök superkoll på sina kunder och vet exakt när, var och hur efterfrågan ser ut tack vare möjligheten till den datainsamling, analys och algoritmstyrda processer som apparna ger.

Och kunderna, de intet ont anande, tror att maten kommer från favoritrestaurangen inne i city eftersom vi här också har att göra med nästa nymodighet, ”virtual branding”. Maten från dark kitchens säljs nämligen oftast via matleveransföretagen i kända, väletablerade restaurangers namn.

Vd:n för Googlebackade startupen Kitchen United ger en vink om dessa dark kitchens effektivitet:

”När en snabbmatsrestaurang kanske har omkring 40 personer anställda klarar vi oss på 2 per skift. Det kapar arbetskraftskostnaden med 75-80 procent.”

Lägg därtill andra, socioekonomiska trender som det faktum att det inte finns många kvinnor kvar i egenskap av hemmafruar. Att allt fler hushåll är ensamhushåll, hela 40 procent i Sverige. Urbaniseringen, redan idag bor över 50 procent av världens befolkning i tätbebyggda områden. År 2050 beräknas 70 procent av jordens befolkning att vara stadsbor.

Då framstår investmentbanken UBS dramatiskt titulerade analys av den globala matleveransmarknaden ”Is the kitchen dead?” som släpptes nyligen högst sannolik.

Deras scenario är att marknaden tiofaldigas de närmaste tio åren och ”då kan de flesta av målen som idag lagas hemma istället beställas online och levereras hem från restauranger eller centrala kök”.

För ett par generationer sedan sydde vi våra kläder själva.

För en generation sedan bakade vi alltid vårt bröd själva.

I dag lagar en hel del av oss maten vi äter själva hemma i köket. Men hur länge till?

Köket, en gång hemmets hjärta, är i den nya digitala världen på väg mot samma öde som tv-rummet, hemmakontoret, hobbyrummet… Det blir rum vi minns.

Per Olof Lindsten är digital redaktionschef på Veckans Affärer.

Läs även: ”I dag handlar entreprenörsdrömmen om att bygga bättre företag – inte större”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.