Fotograf: Pressbild Ikea

Så mycket ökade Ikeas försäljning – e-handeln upp 43 procent

Ännu ett starkt år för den svenska möbeljätten.

Den svenska möbeljätten Ikea ökade försäljningen med 6,5 procent till 41,3 miljarder euro, motsvarande 441 miljarder kronor, under verksamhetsåret 2019 som avslutades 31 augusti.

Läs även: Ikea investerar över 13 miljarder kronor i kinaexpansion

Särskilt stor var tillväxten inom e-handeln som ökade med 43 procent under perioden. Ikea lanserade e-handel på nio nya marknader under året.

Även butiksnätet har vuxit och nu har bolaget totalt 433 butiker, varav 12 har öppnat i år. Beståndet är utspritt på över 50 marknader.

Hemma i Sverige var intäkterna 6 procent högre till drygt 17,8 miljarder kronor.

Den onlinegenererande försäljningen var 33 procent högre mot fjolåret, samtidigt som försäljningen mot företagskunder ökade med 29 procent.

Till Dagens Industri uppger nya Sverigechefen Lena Hedler att även samtliga varuhus noterades för högre försäljning.

”Samtliga 20 varuhus i Sverige ökade försäljningen, och totalt var uppgången i varuhusen 4 procent. Det visar att varuhusen, som varit en avgörande del av Ikeas framgång under alla år, fortsatt är viktiga.”

Mer läsning: Efter Sonos-samarbetet – Ikea gör smarta hem till egen svensk affärsenhet


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.