Fotograf: Pressbild Royal Streaming

Doldisbolaget som utmanar Spotify: ”Vi har inget behov av att vara störst, men vi ska vara bäst”

Royal Streaming har en imponerande superföretagsresa i bagaget. ”Vi startade med blygsamt eget kapital och har vuxit organiskt, det kan jag ändå känna mig nöjd över”, säger vd Gustav Nordlindh. 

Musikstreamingbolaget tillika Superföretaget Royal Streaming startades av Gustav Nordlindh tillsammans med Klarna-grundarna Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski 2006, samma år som Spotify drog igång. Då fanns det knappt några streaminglösningar för musik i butiksmiljöer.

Läs även: Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018

”Butiker, restauranger och hotell bland andra använde bara en CD-skiva eller USB-stickor, som kördes om och om igen. Det ville vi ändra på”, säger Gustav Nordlindh.

I dag levererar bolaget skräddarsydda musiktjänster till varumärken som Stadium, Grand Hotel och Daniel Wellington. Flera av Skandinaviens största varumärken spelar deras musik varje dag.

Målet är att växa internationellt med kunderna för att få störst utväxling.

”Vi har inget behov av att vara störst, men vi ska vara bäst. Vi har ett skarpt team där kunderna får täta uppdateringar från våra musikdesigners och vi har en teknik och en supportfunktion som verkligen fungerar. Vi har gjort detta länge nu, vi är riktigt duktiga på det vi gör. Det tror jag förklarar vår framgång”, säger Gustav Nordlindh.

Eftersom Klarna, som i början hette Kreditor, växte snabbt samtidigt som Royal Streaming bara var i startblocket blev det glasklart vad medgrundarna skulle satsa på.

Sebastian Siemiatkowski valde att kliva av helt medan Niklas Adalberth behöll 10 procent. Gustav Nordlindh ökade sitt innehav till 48 procent och tog in de två nya delägarna och styrelseproffsen Thomas Sonesson och Anders Trygg som också sitter med i bolagets styrelse sedan dess.

Ambitionen är att alltid vara nära kunderna och utveckla tjänsten utifrån deras behov. På kundlistan finns bland andra Telenor, Rusta, Apoteket, Lyko, Blomsterlandet och Mio. För att kunna växa med kunderna har bolaget valt att fokusera på butikskedjor. Samtidigt har de lyckats behålla många kunder de fick in dag ett, vilket gjort att de kunnat växa sakta men säkert.

Omsättningen steg till 22,2 miljoner kronor i fjol från 18 miljoner kronor 2017 och vinsten till 5,85 miljoner kronor från 5 miljoner med en vinstmarginal på runt 30 procent. Det är inte illa. Men nöjd?

”Nej, nöjd blir man väl aldrig. Jag skulle önskat att det gått ännu bättre såklart.
Men jag är glad att vi hela tiden vuxit kontrollerat. Vi startade med blygsamt eget kapital och har vuxit organiskt, det kan jag ändå känna mig nöjd över.”

Sedan lite drygt ett år tillbaka finns även ett kontor i Asien.

”Jag tror väldigt mycket på den satsningen. Den marknaden är enorm och även eftersatt jämfört med hur det ser ut på våra befintliga marknader”, säger han.

I dag finns deras musiktjänst hos dryga 250 kunder utspridda över 40 länder.

”Jag är övertygad om att vi vinner mot de större investmentbackade bolagen för vår modell, att ligga nära varje kund och att det finns folk att prata med. Några kunder har bytt från oss, men kommit tillbaka.”

Royal Streaming jobbar med både kommersiell och direktlicensierad musik och bolagets musikdesigners uppdaterar samtliga koncept med jämna mellanrum både för målgruppens men också för personalens skull, ”dem får man inte glömma”.

Det sker mätningar löpande av hur musiken påverkar kundernas beteende i lokalerna, hur mycket de konsumerar, hur snabbt de rör sig på exempelvis caféer i lunchtid – allt för att möta kundernas behov.

Varför blev det just streamingtjänster?

”Vi såg att det kunde göras bättre efter att själva ha jobbat på McDonalds och Burger King som spelade samma musik hela tiden. Vi var intresserade av musik och hoppades träffa kändisar”, säger han och skrattar.

”Fast så blev det inte riktigt. Niklas, Sebastian och jag hade förutom musikintresset även företagande gemensam. De var mer teknikorienterade än jag medan jag fokuserade på att ta in kunderna. Vi såg också fördelarna med en skalbar abonnemangstjänst för musik och var tidiga med det. Kanske lite för tidiga, hos den första kunden fanns inte ens internetlösning eller högtalare på plats.”

Hur tufft har det varit?

”Första åren var det riktigt tufft. På kvällar och helger jobbade jag parallellt med annat. Vi tog beslutet att inte ta in externt kapital vilket gjorde det svårt att växa i början. Vi var få i bolaget och alla slet som djur. Under finanskrisen gick det 6-8 månader utan ett enda avslut, det var tvärtstopp i butiksetableringarna.”

Vad är du mest nöjd med?

”Jag är grymt glad och stolt över vår fina kundportfölj. Vi får varje dag jobba med helt otroliga varumärken. Och vårt team såklart, vi är ett obeskrivligt bra team. Det är faktiskt inte jättelätt att rekrytera, men det tycker jag verkligen vi lyckats med.”

Royal Streaming i siffror
Omsättning: 18 Mkr
Tillväxt: 11,9%
Resultat: 5 Mkr
Kapitalomsättningshastighet: 161%
Skuldsättningsgrad: 40%
Vinstmarginal: 30,0%
Avkastning eget kapital: 67,3%

Fotnot: Siffrorna avser 2017


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST