Fotograf: Flickr

Ikea investerar över 13 miljarder kronor i kinaexpansion

Det är globalt den mest strategiska marknaden för Ikea”, säger Ikeas kinachef Anna Pawlak-Kulga.

Efter ett stort försäljningsras plöjer Ikea ner över 1,4 miljarder dollar i Kina inför det kommande året, enligt Financial Times. 

Ikea planerar att öppna flera nya butiker i Kina innan årets slut och rusta upp de redan befintliga.

”Det är en bra tid att investera. Det är globalt den mest strategiska marknaden för Ikea”, säger Ikeas kinachef Anna Pawlak-Kulga.

Kina är en av Ikeas fem toppmarkander. För 20 år sedan, så trädde Ikea in på den kinesiska marknaden. Sedan dess har de öppnat 27 butiker i landet, men när konkurrensen hårdnat har försäljningen dalat.

”Kinas heminredningsmarknad växer väldigt fort, i tvåsiffrig takt”, säger Anna Pawlak-Kuliga.

Varuhusets stora butiksformat har dock varit mindre tilltalande hos de kinesiska konsumenterna som blivit vana vid e-handelns bekvämligheter.

Möbeljätten har därför öppnat ett center för produktutveckling i Shanghai där de skapar produkter skräddarsydda för den kinesiska konsumenten. Det är det första centrat utanför Sverige.

Anna Pawlak-Kuliga menar att en ny era för Ikea har börjat i Kina. Kina är en av de mest avancerade marknaderna inom retail digitalt.

Läs även: Ikea-koncernen toppar egna hållbarhetsmålen – producerar mer förnybar el än man gör av med


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.