Fotograf: TT

Företagen som går från ord till handling för att stödja Gretas klimatstrejk

Dagens globala klimatstrejk, initierad av miljöaktivisten Greta Thunberg, har sporrat företag och organisationer världen över till nya idéer och lösningar för att visa sitt stöd.

Det kokar av miljöaktivism världen över idag och nästa fredag, när en storstrejk är utlyst, väntas den nå ett slags klimax. Allt tack vare miljöaktivisten Greta Thunberg och hennes Fridays for future som står som avsändare.

Inför dagens strejker som pågår som bäst i många delar av världen har ett antal varumärken beslutat sig för att visa sitt stöd genom ett antal innovativa åtgärder.

Den svenska lastbilstillverkaren Scania stänger ned all verksamhet, inklusive fabriker, idag. Dagen ska istället användas för att utbilda sina anställda i frågor som är relaterade till miljön.

Butikskedjan Haglöfs stänger sina butiker under de timmar som strejken pågår och uppmanar sin personal att delta och bussföretaget Flixbus erbjuder varje deltagande passagerare en gratisresa om hen reser till klimatstrejkerna den 20 eller 27 september och i efterhand kan uppvisa sitt deltagande. Företaget uppmanar också sina anställda att delta i strejkerna.

I USA har 171 företag på ett eller annat sätt ställt sig bakom protesterna, skriver Adweek. Bland dessa finns varumärken som Seventh Generation, Ben & Jerry´s, Patagonia och Lush Cosmetics.

Lush kommer stänga 250 butiker i USA och Kanada, men även sin fabrik, och Ben & Jerry slår igen 300 butiker.

Från e-handelsjätten Amazon kommer 1200 personer att gå ut på gatan i solidaritet med miljöaktivisterna, medan vissa anställda från Microsoft och Facebook planerar att göra detsamma.

Klädmärket Patagonia kommer att stänga alla butiker och kontor runtom i Europa mellan den 20 och 27 september för att möjliggöra för personalen att delta i strejkerna.

Mjukvaruföretaget Wordpress erbjuder användarna att dedikera sin sajt till en digital klimatstrejk genom att ersätta sina landningssidor med en ljusgrön bakgrund.

Israeliska Sodastream har stängt såväl sin e-handel som sin kundtjänst idag för att stödja klimatstrejken. Samtidigt uppmanas alla anställda, världen över, att strejka för klimatet. Om man besöker någon av Sodastreams sajter möts man av följande meddelande:

“Global Climate Strike. Vi strejkar i solidaritet med den unga generationen för en bättre framtid och klimaträttvisa för alla. Vi är tillbaka den 21 september.”

Financial Times skriver samtidigt att det finns många stora företag som inte har varit tydliga med sitt engagemang eller vad som gäller för personal som vill delta.

Nyhetsbyrån Bloomberg ville inte svara på frågan från tidningen medan andra, som Richard Bransons Virgin Group och Ikeas moderbolag Ingka Group inte känner sig klara med sitt ställningstagande i frågan.

I Sverige har rörelsen Fridays for future tagit fram en app, goclimatestriking.se, som ska hjälpa de elever som vill skolstrejka för miljön. Nu kan alla elever registrera sin frånvaro i appen samtidigt som en kopia av mailet skickas till miljöminister Isabella Lövin och utbildningsminister Anna Ekström.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.