Fotograf: VA montage: unsplash

Facebook utvecklar smarta Rayban-glasögon

Facebook och Rayban i AR-samarbete.

Facebook håller på att ta fram augmented reality-baserade Rayban-glasögon genom ett samarbete med ägaren Luxottica. Det uppger källor till CNBC. Bolaget hoppas att partnerskapet ska möjliggöra det att kunna lansera glasögonen någon gång mellan 2023-2025, sade källor. 

Facebook har idag hundratals anställda involverade med att ta fram AR-glasögon. Men hittills har satsningen haft svårt att utmynna i en produkt som kunderna finner tilltalande, uppger en tidigare anställd till ekonomikanalen.

Samarbetet med Luxottica, vilket internt går under kodnamnet Orion, är tänkt att hjälpa Facebook klara av uppgiften. De nya AR-glasögonen ska enligt källor vara designade för att ersätta smartphones.

Med glasögonen ska det bland annat gå att ringa samtal och livestreama till vänner på sociala medier och till följare.

Facebook har avböjt att kommentera.

Läs även: Facebook skrotar planer på nytt svenskt datacenter


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.