Fotograf: Pressbild

Svenska kunder klagar mer – på Klarna

Klagomålen berör ofta Klarnas faktureringssystem.

Svenska konsumenter har under årets sju första månader skickat in 390 klagomål mot Klarna till Konsumentverket, Finansinspektionen, Allmänna reklamationsnämnden och Datainspektionen. Det är en mer än fördubbling jämfört med samma period året innan, skriver Di Digital.

Ofta berör klagomålet att kunderna upplever att de inte fått en faktura.

"Det första de ser är en påminnelseavgift som kommer på posten. Ofta har den ursprungliga fakturan bara kommit via mejl", säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till Di Digital.

Klarna har en annan syn på klagomålen. Bolaget bedömer att de har minskat givet att de är färre per en miljon köp i år än under 2018.

"Det kan hända att vi får färre klagomål per köp, trots att antalet klagomål ökar"‚ säger Klarnas presschef Magnus Törnblom.

Läs även: Det krävs fler investerare som följer Klarna och Spotify-exemplen inom greentech


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.