Fotograf: Hasse Holmberg

Så går det för kursraketen H&M:s försäljning just nu

H&M:s pinfärska försäljningssiffror kommer här.

H&M försäljning steg med 8 procent i det tredje kvartalet (juni-augusti), jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 4 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt Infront Data hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 7,9 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 62.572 miljoner kronor (55.821). Analytiker hade räknat med 61.723 miljoner kronor.

Aktivitetsnivån i H&M:s förändringsarbete har varit fortsatt hög i tredje kvartalet.

"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar visar att H&M-gruppen är på rätt väg med förändringsarbetet för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar", skriver bolaget också.

H&M-aktien har rusat över 50 procent hittills i år.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.