ANNONS

Nästa generations apputveckling är här – svenskt företag bakom

Svenska företaget Appspotr har nyligen lanserat en banbrytande version av sin plattform för apputveckling. Tekniken löser ett dilemma som uppköpare av appar länge kämpat med: att antingen koda appar från grunden eller att bygga prefabricerade appar i plattformar som erbjuder för lite funktionalitet. Nu tar Appspotr in mer kapital för att växla upp.

Det har nog gått få förbi att marknaden för appar fullkomligen exploderat de senaste åren. Det finns en app till i princip allt, men att bygga dem är inte enkelt. Därför har även användandet av apputvecklingsplattformar, så kallade RMAD-verktyg, tagit fart parallellt med denna utveckling. Men även här har det funnits utmaningar – plattformarna har ofta varit väldigt oflexibla utan möjlighet att koppla mot externa system vilket har begränsat hur man kan utforma apparna. Fram tills nu.

"Vi har precis lanserat version 3.0 av vår plattform och den löser dessa utmaningar. Nu behöver man inte längre välja mellan att koda manuellt eller att använda prefabricerade appar. Med den här tekniken är vi ledande på marknaden", säger Patric Bottne, vd och grundare av Appspotr.

Marknaden enorm – värd 46,2 miljarder dollar 2023

Bedömare spår att marknaden för RMAD-verktyg är värd 7,8 miljarder dollar globalt – och till 2023 tror de att den växt till 46,2 miljarder. Konsultföretaget Gartner förutspår även att 65 procent av alla appar kommer att utvecklas med hjälp av såna här plattformar. Att Appspotr nu släppt en marknadsledande utveckling av tekniken ger dem därför ett väldigt fördelaktigt läge.

Om Appspotr

Mjukvarubolagett Appspotr erbjuder en plattform för utveckling och publicering av professionella appar till iOS, Android och webben. Appspotr erbjuder även apputveckling via dotterbolaget Appsales. Med den nya version 3.0 av Appspotrs plattform kommer Appsales att kunna leverera mer avancerade appar till sina befintliga kunder och öka försäljningen mot nya kunder.

"Vi ska vara med och ta en del av den här stora kakan. Visionen är att bli den ledande RMAD-plattformen i världen", säger Patric Bottne.

Samtidigt som Appspotr utvecklat den här tekniken har de även utvecklat appar genom dotterbolaget Appsales som man förvärvade 2018. Hittills har Appsales använt den tidigare versionen av plattformstekniken, men nu kan de alltså börja använda den nya.

"De har verkligen väntat på att få sätta igång. Vi har till och med haft kunder som säger att de längtat efter lanseringen", berättar Patric Bottne.

Emission ska boosta övergången till kommersiell fas

I samband med lanseringen av den nya tekniken genomför även Appspotr en emission för att kunna satsa på övergången till kommersiell fas. Emissionen omfattar cirka 6,4 miljoner kronor, pågår från den 13 september till den 27 september och är säkerställd till 100 procent.

"Lanseringen av vår nya plattform innebär inte bara att Appsales kan öka sin försäljning. Det innebär också att Appspotr går från att vara ett teknikutvecklande bolag till att bli ett säljande bolag. Vi ska börja sälja på riktigt nu och hitta fler bolag som vill använda vår plattform såsom Appsales gör", säger Patric Bottne och tillägger:

"I och med lanseringen har vi nu kunnat börja sälja på riktigt. Det är ett minst sagt spännande skede för bolaget nu."

Läs mer om emissionen här


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.