Bild: Christian Fredrikson, vd Fingerprint Cards Fotograf: VA montage: Erik Simander, Björn Larsson Rosvall/TT

Fingerprint Cards: ”Det kommer att bli en turbulent resa”

Fingerprint är involverad i samtliga av de 20 globala pilottester av smarta betalkort som bankerna genomför.

Fingerprint Cards förutspår momentum för smarta betalkort med biometriska sensorer och räknar med att kommersiell användning av sådana kort börjar nästa år. Den globala produktionen av kort för bankärenden och accesskontroll väntas fördubblas och innebär därmed stor potential för bolaget.

Det sade vd Christian Fredrikson i en intervju med Bloomberg News.

Fingerprint vill att smarta kort blir bolagets största intäktskälla, vilket därmed skulle minska bolagets beroende av smarttelefoner.

”Det som är bra nu är att hela kedjan arbetar med detta, inte bara vi”, sade Christian Fredrikson. ”Hela ekosystemet bygger produktionskapacitet och testar systemen”.

Fingerprint räknar med att den globala produktionen av smarta betalkort för närvarande ligger på en årstakt om 3,5-4 miljarder, och räknar med att denna siffra stiger till 6-8 miljarder ”inom några år”.

Det finns dock tvivel om att smarta kort kan bli så stort som Fingerprint siktar på, speciellt inom betalsegmentet då både företag och privatkunder alltmer använder smarttelefoner för sina betalningar.

”Även om smarta kort kan bli verklighet har nästan alla en smarttelefon så revolutionen kanske inte blir så stor som man trodde initialt”, sade Jonas Olavi, allokeringschef på Alfred Berg, till Bloomberg News.

Christian Fredrikson argumenterar att endast kontanter är förlorare när kunders betalningsbeteende förändras och att både kort och smarttelefoner kommer att växa utan att kannibalisera varandra.

Fingerprint är involverad i samtliga av de 20 globala pilottester av smarta betalkort som bankerna genomför, skriver Bloomberg News. Bolaget räknar dock med att konkurrenter kommer att öka sina satsningar på detta område allt eftersom smartkortproduktionen taktar upp. För att motverka detta behöver Fingerprint hålla sig i framkant vad gäller prissättning för att skydda sin marknadsandel, enligt Christian Fredrikson.

”När de (konkurrenterna, reds anm) kommer, kommer de med full kraft och styrka. Många bolag kommer att gå in i den sektorn så det kommer att bli en turbulent resa”, sade han till Bloomberg News.

Läs även: Nu har Apple utvecklat egen fingerprint-teknologi


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.