Fotograf: Pixabay

Unga spenderar dubbelt så mycket tid online som för 4 år sedan – samtidigt rasar bokförsäljningen

För unga i åldrarna 9-19 har det visat sig att onlinetittandet ökat kraftigt.

Tiden unga spenderar på onlinevideor ökar med åldern. De som är 17-19 år tittar i genomsnitt fyra timmar om dygnet och 9-12-åringar kollar två timmar. Det är nästan dubbelt så mycket som för fyra år sedan.

Detta framgår i en undersökning MMS genomfört, skriver Dagens Nyheter.

”Den allra viktigaste är infrastruktur, att så stor del av befolkningen har tillgång till snabbt bredband. En annan har med tillgången till skärmar att göra”, säger Magnus Anshelm vd på MMS.

De främsta kanalerna som används är Youtube och Netflix.

Samtidigt som onlinetittandet ökar pågår det ett fritt fall för tryckta böcker, skriver Dagens Nyheter. 

Inom barn och ungdomslitteratur har försäljningen fallit med 4,8 procent. Inom kategorin 6-9 år såldes 8 procent mindre böcker.

”Barn- och ungdomsböcker har ökat sin försäljning sedan 2013, så det kan vara naturligt med en nedgång nu. Dels kan det vara en utmaning för barn och unga att läsa när det finns så många andra alternativ i form av tv, sociala medier, musik, spel och poddar i det nya medielandskapet. Dels har vi sett i andra undersökningar att barns läsning inte har ökat i samma takt som försäljningen av barn- och ungdomslitteratur”, säger Erik Wikberg författare av rapporten.

Läs även: Snart kommer Apple och Disneys nya streamingtjänster till Sverige


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.