Anna och Patrik Johäll driver Superstudio D&D tillsammans. Fotograf: Andreas Nilsson

Superföretaget som vuxit genom att tänka annorlunda – med kreativ höjd som ledord

Produktionshuset Superstudio D&D förklarar en del av sin framgång med att de ligger i Borås och inte i Stockholm. "Vi vill göra saker på vårt sätt", säger vd Anna Johäll.

Superstudio D&D startades 2003 av Robert Melander och Patrik Johäll. Fyra år senare köpte Patrik Johäll ut sin partner. Idag äger han 90 procent och driver bolaget tillsammans med sin fru vd Anna Johäll. Resterande 10 procent ägs av produktionsledare Andreas Nilsson och fotografen Robert Elmengård.

"Visionen och målet är att hela tiden utvecklas och att utmana. Vi har aldrig jobbat mot en budget, eller haft en viss omsättning som mål. Jag tror att det är en del av framgången", säger Anna Johäll.

Däremot görs självklart kalkyler för varje enskild uppdrag. Strategin har varit ett lyckokast för bolaget som vuxit organiskt med kunderna och fått två Gaseller och tre superföretag.

Patrik Johäll var kreatör på en reklambyrå innan starten, men tyckte bilden tog för lite plats. När Superstudio utvecklade sig mer mot fotografi, startade Robert Melander en verksamhet inriktad mot 3D/cGI, vilket är hans specialområde. Sedan flera år har de bägge bolagen ett nära samarbete och sedan årsskiftet det nystartade bolaget Superstudio VFX tillsammans.

"Det känns härligt att vi är tillbaka där vi startade och Robert med sin spetskompetens i 3D och FX är en nyckelspelare i många av våra produktioner", säger Anna Johäll.

Hon kom in i företaget 2009 i samband med att familjen fått sitt första barn och de kände att det inte gick att driva varsitt företag på den nivå som de ville.

"Att ha förmånen att kunna matcha familjelivet med det roliga i att driva ett företag gemensamt har också gjort det möjligt för oss att utveckla företaget snabbare än vi annars hade kunnat göra" säger hon.

Läs även: Så blåste Mormors berättelser liv i ångsuccén Steamery

I dag producerar de fotografi och film för såväl stora internationella kunder som mindre lokala företag. Tyngdpunkten ligger på bilindustrin, med uppdrag för Volvo Cars, men även bland annat Husqvarna och Bang Olufsen finns i kundlistan.

"Vi har varit inblandade i samtliga Volvo-lanseringar de senaste fem åren", konstaterar hon.

Receptet bakom framgången bygger på flera ingredienser.

Nästan alla kreatörer är anställda i bolaget vilket ger en flexibel organisation och är en del av affärsidén. En annan hörnsten är att inga av de anställda arbetar med fasta roller.

"Vi jobbar väldigt integrerat i olika team från lägsta till högsta nivå i uppdragen. Vi tar fram de lösningar som är ekonomiskt fördelaktigast för kunderna och som skapar högst kreativ höjd. Vi tar alltid fram speciallösningar - det är väldigt olika från kund till kund vad de har för behov och vi ligger tekniskt långt fram".

Den största nyckeln till framgång är dock tryggheten i den kreativa höjden, framhåller hon och de som börjat som kund stannar ofta kvar under många år.

"Vi ser en kund som något man bygger för framtiden. Vi är ganska ensamma om att ha både kreativ personal på en riktigt hög nivå tillsammans med egenägd teknik. Det gör att vi kan göra högkvalitativa produktioner med mindre team till lägre kostnad. Faktum är att vi hävdar oss väl internationellt."

Kunderna finns i Borås, Göteborg och internationellt. Bolaget har direktkontakter med kunderna, men jobbar även via reklambyråer och agenter i de flesta världsdelar.

Foto: Patrik Johäll för Volvo Cars

"Vi är inte ett bolag från Borås eller Sverige utan ett internationellt bolag på en internationell marknad. Men vi gör fortfarande uppdrag för små kunder, vilket är minst lika inspirerande och utmanande."

De internationella jobben är ofta mer traditionella fotografi/filmuppdrag. Beloppen, kraven och marginalerna är dock högre för dessa än för de mindre kunderna, som kan få förmånligare pris genom lägre komplexitet i produktionerna och närheten till beslutsfattare.

Bolaget klarade sig riktigt bra under den senaste lågkonjunkturen, främst för att de är oberoende och löpande investerat i organisationen, uppger Anna Johäll.

"Dessutom erbjuder vi en kostnadseffektiv och högkvalitativ produkt, så tendensen har varit att vi vuxit mer i lågkonjunktur."

Den stora utmaningen handlar om att hänga med i utvecklingen och att inte bli för beroende av enskilda kreatörer eller kunder.

De senaste åren har de investerat mycket i att bygga en organisation som avlastar och löser stora delar av deras projekt utan makarnas inblandning.

Vad är den viktigaste lärdomen under vägen?

"Att det är viktigt är att fatta beslut för att ta sig framåt. Det handlar väldigt mycket om att hoppa, att våga ta sig ut i det okända."

...Och det mest spännande?

"Att plocka in nyckelpersoner som delägare. Men också våra mer eller mindre udda sidoprojekt i form av nya bolag. Vi startar i snitt ett nytt bolag om året, som alla fyller sin funktion i vår kreativa organisation."

Vad skulle hända bolaget om Patrik försvann?

"Han är väldigt efterfrågad som fotograf och ofta handlar våra internationella uppdrag om fotografij- och/eller regiuppdrag till honom. Om han försvann tappar vi en del omsättning och självklart även resultat, men vi skulle klara oss. Vi har väldigt många duktiga kreatörer i vår organisation som växer i sina roller varje dag och många uppdrag idag är han inte inblandad i mer än i en övergripande roll som Creative Director."

Läs även: Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018

Superstudio D&D i siffror

Omsättning: 31 Mkr
Tillväxt: 14,6%
Resultat: 8 Mkr
Kapitalomsättningshastighet: 143%
Skuldsättningsgrad: 64%
Vinstmarginal: 27,5%
Avkastning eget kapital: 64,5%
Fotnot: Siffrorna avser 2017

Läs även: Supertalangen Eslam Salah vill lösa våra proteinproblem med lupin


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.