Unsplash

Nu har konkurrensmyndigheten påbörjat sin utredning av e-handelsjätten

Amazon granskas av konkurrensmyndigheten FTC. 

Den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC har inlett undersökningar om huruvida Amazon använder sin marknadsplats på ett sätt som hämmar konkurrens.

Det uppger Bloomberg News.

Enligt uppgifter har ett team av utredare från FTC börjat intervjua mindre bolag som säljer sina produkter på Amazon.com. Frågorna ska bland annat ha handlat om hur stor andel av bolagens försäljning som kommer från e-handelsjättens plattform jämfört med andra plattformar.

Intervjuerna har genomförts av flera jurister och minst en ekonom och pågått omkring 90 minuter, något som indikerar att det rör sig om en mer seriös typ av utredning snarare än att FTC bara svarar på klagomål från säljare som använder Amazons plattform, säger en konkurrensexpert till Bloomberg.

Amazon har tidigare hävdat att bolaget borde anses konkurrera med butiker online såväl som offline, vilket ger jätten en marknadsandel på blygsamma 4 procent. Men om marknaden i stället definieras som enbart online så stiger marknadsandelen till närmare 40 procent, och inom enskilda kategorier, så som böcker, är andelen ännu högre.

Amazon har inte tillkännagivit att någon utredning skulle pågå och har avböjt att kommentera uppgifterna. Även FTC har avböjt att kommentar.

Läs även: ”Som det ser ut nu klarar vi inte en till Amazon”


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.